آنوریسم مایکوتیک مغز

آنوریسم مایکوتیک مغز چیست؟

آنوریسم مغزی به معنی تورم بالنی شکل در رگ های خونی مغز است. در عکس برداری ها و معاینات بالینی آنوریسم به شکل یک توت که از ساقه مغز آویزان است مشاهده می شود. آنوریسم مایکوتیک مغز یکی از انواع آنوریسم است که در نتیجه عفونت رگ های مغزی در اثر میکروارگانیسم های مختلف به وجود می آید. این نوع آنوریسم جزو آنوریسم های نادر محسوب می شود. در ادامه مطلب در خصوص عوامل ایجاد کننده و عوارض این بیماری مطالبی بیان می شود.

چه مواردی سبب آنوریسم مایکوتیک مغز می ‌شوند؟

به طور کلی می ‌توان گفت که عواملی که باعث عفونت رگ ها می شوند؛ می توانند باعث ایجاد آنوریسم مغزی شوند. شایع‌ترین علل ایجاد آنوریسم مایکوتیک مغزی عبارتند از:
آندوکاردیت عفونی: آندوکاردیت عفونی با نام التهاب درون شامی نیز شناخته می‌شود که نوعی عفونت است که لایه داخلی قلب را درگیر می کند. به طور کلی سرایت عفونت به قلب به سختی اتفاق می افتد مگر اینکه فرد به نقایص مادرزادی قلبی، و بیماری دریچه های قلب مبتلا باشد یا عمل تعویض دریچه قلب را انجام داده باشد یا دریچه قلب آن مصنوعی باشد. در این صورت احتمال انتشار عفونت به قلب و از آنجا به مغز وجود دارد. به طور تقریبی ۷۰ درصد افراد مبتلا به آنوریسم مایکوتیک مغزی، از طریق عفونت لایه داخلی قلب به این بیماری مبتلا می شوند.
تزریق مواد مخدر با سوزن های آلوده: معتادان تزریقی جزو قشری هستند که آنوریسم عفونی مغز در آن ها نسبت به سایر قشر ها بیشتر مشاهده می شود. تزریق مواد مخدر با سوزن های آلوده می تواند عفونت های خونی مختلف ایجاد کند. این عفونت ها می توانند به قلب راه پیدا کنند و از آنجا به رگ های مغز منتشر شوند یا به صورت مستقیم از طریق رگ های پا و دست به رگ های مغز منتشر شوند.
سایر عوامل ایجاد کننده آنوریسم عفونی مغز عبارتند از:
• مبتلا شدن به عفونت های باکتریایی خصوصاً عفونت های گروه استرپتوکوک ویریدانس و استافیلوکوکوس اورئوس
• عفونت های قارچی مانند کاندیدیازیس و آسپرژیلوس
• عفونت های ویروسی مانند بیماری اچ آی وی و واریسلا زوستر
• بیماری های مقاربتی مانند سفلیس

آنوریسم مایکوتیک مغز

آنوریسم مایکوتیک مغزی چه عوارضی را به دنبال دارد؟

آنوریسم عفونی مغز در دو نوع حاد و نیمه حاد بروز پیدا می کند با توجه به منشاء بیماری، میزان پیشرفت بیماری و نوع آنوریسم عوارض و علائمی که به وجود می آید می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر آنوریسم مغزی منجر به پارگی رگ شود به احتمال ۸۰ درصد می تواند باعث ایجاد مرگ در افراد شود.
مهم ترین علائم آنوریسم مایکوتیک مغز پاره شده عبارتند از:
سردردهای ناگهانی و شدید
احساس گرفتگی در گردن
آبریزش چشم بدون هیچ دلیل خاصی
تشنج
احساس گیجی شدید
در اغلب موارد آنوریسم مغزی از نوع مایکوتیک پاره نمی شود و علائم خاصی را ایجاد نمی کند؛ این نوع آنوریسم با انجام آزمایشات تشخیصی قابل شناسایی است. برخی از علائم بروز یافته در آنوریسم پاره نشده عبارتند از:
احساس درد در پشت یک چشم
دوبینی
کاهش قدرت بینایی
رنگ پریدگی در یک طرف صورت
سردرد خفیف تا متوسط
نقص نورولوژیک کانونی
کاهش وزن بدون دلیل
تب
آنوریسم عفونی مغز در صورت پاره شدن می تواند عوارض خطرناکی مانند خونریزی داخل مغزی، مننژیت و سکته مغزی را ایجاد کند.

آنوریسم مایکوتیک مغز

روش های تشخیصی آنوریسم مایکوتیک مغز چیست؟

برای تشخیص آنوریسم عفونی مغز باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد. تشخیص دقیق این بیماری می‌تواند راهکار دقیق درمان را مشخص کند. مهمترین روش های تشخیص آنوریسم مایکوتیک مغز عبارتند از:
آنژیوگرافی مغز: برای تشخیص آنوریسم عفونی مغز از طریق آنژیوگرافی مغز از اشعه ایکس و مواد کنتراست استفاده می کنند. در این روش فرد بیمار روی تمیز اشعه ایکس دراز می کشد و سر فرد با استفاده از یک نوار نگه داشته می‌شود. به بیماران داروهای آرام بخش با دوز کم تزریق می شود و از طریق کشاله ران یا یکی از نواحی بدن لوله ای نازک و توخالی که کاتتر نامیده می شود وارد شریان گردن می شود؛ سپس مواد کنتراست به داخل کاتتر فرستاده می شود و تصاویر اشعه ایکس گرفته می شود. متخصص مغز و اعصاب با استفاده از تحلیل تصاویر می تواند به آنوریسم عفونی مغز پی ببرد. امروز سی تی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی رزونانس مغناطیسی کاربرد بیشتری دارند و تصاویر ارائه شده توسط آنها دقیق تر و بهتر است به همین سبب آنژیوگرافی با کاتتر کمتر استفاده می شود.
سایر روش های تشخیصی عبارتند از:
‏mri
سی تی اسکن

روش های درمان آنوریسم مایکوتیک مغز

روش های درمان آنوریسم عفونی مغز با توجه به پیشرفت بیماری، علائم و عوارضی که ایجاد کرده است می تواند متفاوت باشد. از آنجا که منشاء این بیماری عفونی است؛ ممکن است متخصص مغز و اعصاب تجویز داروهای آنتی بیوتیک، آنتی ویروس و ضد قارچ را در برنامه درمانی خود قرار دهد. در اغلب موارد آنوریسم عفونی مغز از همین طریق درمان می شود.
مهمترین روش درمانی آنوریسم مایکوتیک مغز عبارتند از:
درمان های آندووسکولار: درمان های آندووسکولار نوعی روش جراحی بسته به حساب می آیند. در این روش جراحی از استنت های منحرف کننده جریان استفاده می شود؛ در این روش خطر خونریزی با پارگی رگ از بین می رود.
خطر خونریزی داخل مغزی و از دست رفتن جریان خون به مغز با استفاده از درمان با فنر اندووسکولار از بین می رود.

نتیجه گیری
آنوریسم مایکوتیک مغز یا آنوریسم عفونی مغز نوعی آنوریسم است که در اثر عوامل عفونی مانند باکتری های خانواده استرپتوکوک، قارچ و ویروس اچ آی وی به وجود می آید. آنوریسم اگر به داخل مغز نشت پیدا کند یا پاره شود می تواند خطرناک باشد و عوارضی مانند مننژیت، خونریزی داخل مغزی و سکته مغزی را به وجود آورد. از طریق تجویز آنتی بیوتیک و جراحی به روش بسته می توان این بیماری را درمان کرد. از آنجا که این بیماری، جزو بیماری های حساس است باید در انتخاب پزشک دقت کرد. برای چکاپ، بررسی و درمان می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص نورولوژی مراجعه کنید.