اسپوندیلوز گردن و روش درمان آن

اسپوندیلوز گردن یک بیماری شایع است که با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می کند. نام دیگر این بیماری آرتروز گردن است. التهاب مفاصل گردنی و ساییدگی غضروف مهره های گردنی در این بیماری مشاهده می شوند. این بیماری باعث درد مزمن و شدید در گردن می شود؛ با توجه به شیوع و عوارض این بیماری بهتر است افراد با روش های پیشگیری و درمان این بیماری آشنایی پیدا کنند. در ادامه مطلب به علت و راه های درمان این بیماری بیشتر پرداخته می ‌شود.

چه عواملی باعث ایجاد اسپوندیلوز گردن می شوند؟

شوربختانه اسپوندیلوز گردن نوعی بیماری پیش رونده و دژنراتیو است که به مرور زمان باعث تحلیل مفاصل می شود. از این رو آشنایی با عوامل و علل این بیماری می تواند تاثیر به سزایی در پیشگیری از بیماری داشته باشد. عوامل به وجود آورنده این بیماری به دو دسته عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی تقسیم بندی می شوند. عوامل محیطی به وجود آورنده این بیماری، قابل کنترل هستند؛ زیرا بخش عمده ای از آنها به سبک زندگی فرد وابسته هستند.
بخشی از مهم ترین عوامل به وجود آورنده این بیماری عبارتند از:
ایجاد زائده استخوانی
رشد بیش از اندازه استخوان ها با ایجاد خار استخوانی در ستون فقرات گردن می تواند سبب ایجاد آرتروز گردن شود. عواملی مانند ایجاد رسوبات کلسیم در استخوان های گردن و شکستگی مهره های گردن، این عارضه را به وجود می آورند.
فتق دیسک گردن
فتق دیسک مهره های ستون فقرات گردن از اصلی ترین دلایل آرتروز گردن است. این عارضه باعث فشار آوردن به نخاع و اعصاب می شود و به مرور زمان آرتروز گردن را پدید می آورد. استفاده نادرست از ماشین ها، قرار گرفتن بدن در پوزیشن غیر مناسب به مدت طولانی و آسیب های جسمانی و بلند کردن نادرست اجسام سنگین از عوامل فتق دیسک است.

اسپوندیلوز گردن و روش درمان آن

اسپوندیلوز گردن با چه علائمی در افراد بروز پیدا می‌کند؟

علائم آرتروز گردن از یک شخص به شخص دیگر می تواند متفاوت باشد. اما ممکن است برخی از افراد هیچ علامت خاصی نداشته باشند. از طرفی برخی از افراد علاوه بر گردن درد، مشکلات دیگری نیز داشته باشند. علائمی که توسط این بیماری بروز پیدا می کنند به چند دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:
علائم سرویکالژیا
این علائم بالینی با گردن دردهای مکرر و متناوب همراه هستند. اسپاسم عضلات گردن، احساس ضعف در دست و پا، عدم تعادل در راه رفتن، احساس سرگیجه و صدا دادن گردن در هنگام حرکت دادن آن همراه با درد گردن بروز می یابند.
علائم میلوپاتی
علائم میلوپاتی زمانی بروز پیدا می‌کند که نخاع ستون فقرات گردن فشرده شود. ایجاد مشکل در حفظ تعادل، احساس گزگز و سوزن سوزن شدن دست ها و مشکل در نوشتن از علائم میلوپاتی است.
علائم رادیکولوپاتی
زمانی که ریشه عصب نخاعی تحت تاثیر قرار بگیرد؛ علائمی مانند درد، بی حسی و ضعف را به وجود می‌آورد که به آن رادیکولوپاتی می گویند. ایجاد فشار روی ریشه عصبی نخاع علت این علائم است.
سایر علائم اسپوندیلوز گردن عبارتند از:
• احساس درد در هنگام سرفه کردن
• احساس درد در هنگام ایستادن و نشستن
• احساس درد در عقب سر
• بی حسی شانه و بازو

چه راه‌هایی برای تشخیص اسپوندیلوز گردن وجود دارد؟

راه هایی که برای تشخیص آرتروز گردن به کار برده می شوند شامل انواع روش های تشخیص افتراقی، روش های تصویربرداری و معاینات بالینی است. در معاینات بالینی، پزشک متخصص شرح حال کاملی از بیمار می گیرد. اطلاع یافتن از سطح فعالیت بیمار، بررسی وضعیت سلامت بیمار، آگاهی یافتن از نوع شغل بیمار، میزان و نوع درد بیمار و سایر علائم بیماری در شرح حال بیمار می گنجند.
در روش تشخیص افتراقی نیز احتمال ابتلا به سایر بیماری ها مانند فیبرومیالژیا توسط متخصص رد می شود. برای تایید یا رد نظرات پزشک، روش های تشخیصی به کمک می آیند که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:
تصویربرداری با اشعه ایکس
سی تی اسکن
ام آر آی گردن
نوار عصب و عضله

چه روش هایی برای درمان ارتروز گردن به کار برده می شوند؟

راه هایی که برای درمان آرتروز گردن به کار برده می شوند بسیار متعدد هستند. تخصص پزشک، میزان تجربه و مهارت پزشک، وضعیت بیمار، میزان پیشرفت بیماری جزو پارامترهایی هستند که استراتژی درمان را تعیین می کنند. برای درمان اسپوندیلوز گردن می توان به متخصصان مغز و اعصاب، جراحان مغز و اعصاب، متخصصان طب فیزیکی و روماتولوژیست ها مراجعه کرد. روش های درمانی غیر تهاجمی و درمان تهاجمی برای اسپوندیلوز گردن به کار گرفته می شنود.
انواع روش های غیر تهاجمی عبارتند از:
روش های فیزیوتراپی
ورزش درمانی
دارو درمانی
مسدود کردن عصب
تزریق دارو به مفصل فاست گردنی
لیزر درمانی

درمان به روش تهاجمی

برای درمان اسپوندیلوز گردن زمانی از روش جراحی یا تهاجمی استفاده می شود که علائم فرد تشدید پیدا کرده باشد و فرد دچار رادیکولوپاتی گردنی شده باشد. اگر نخاع گردن نیز تحت فشار قرار گرفته باشد؛ روش جراحی انتخاب می شود. جراحی به روش های مختلفی انجام می شود که میزان ‏عارضه نوع جراحی را تعیین می کند.

مراجعه به پزشک
اسپوندیلوز گردن یکی از دلایل شایع گردن درد است که شروع آن با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند. وارد شدن آسیب به گردن، ایجاد زائده استخوانی، فتق دیسک گردن، عوامل ژنتیکی و کار کردن زیاد و غیر اصولی می تواند سبب ایجاد این بیماری شوند. متخصص مغز و اعصاب بهترین متخصص برای درمان و کنترل این بیماری است. متخصصان با روش های متعدد جراحی و غیر جراحی می توانند بیماری را درمان کنند. برای درمان و کنترل این بیماری می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید.