بهترین جراح آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی عارضه ای است که در آن رگ های خونی مغز دچار برآمدگی و ورم می شوند. این برآمدگی ها اگر گسترش پیدا کنند موجب نازک شدن دیواره رگ ها می شوند. اگر آنوریسم شدید باشد ممکن است باعث پارگی رگ ها و خونریزی در اطراف مغز شود که خونریزی زیر عنکبوتیه نامیده می شود. آنوریسم اگر در حالت برآمدگی باقی بماند نیز موجب آسیب به اعصاب و بافت مغز می شود. به همین سبب درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای درمان این عارضه بهتر است به بهترین جراح آنوریسم مغزی مراجعه شود. در ادامه مطلب به انواع این عارضه و نشانه های آن بیشتر پرداخته می شود.

عوامل خطر آنوریسم مغزی چیست؟

در تصویربرداری های مغزی این عارضه به عنوان یک حباب پر از خون مشاهده می شود که اگر کوچک باشد مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند. این عارضه در هر سنی ممکن است رخ دهد اما بیشتر در افراد بزرگسال ( سنین بین ۳۰ تا ۶۰ ) ایجاد می شود. همچنین در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. افرادی که دارای اختلالات ژنتیکی هستند نیز در معرض خطر ابتلا به آنوریسم مغزی قرار دارند. اگر آنوریسم پاره شود خطراتی مانند سکته مغزی، کما، آسیب های مغزی و حتی مرگ را به دنبال دارد. علت دقیق خونریزی آنوریسم مشخص نیست اما فاکتورهایی که خطر خونریزی را تشدید می کنند عبارتند از :
فشار خون بالا
احساسات شدید مانند عصبانیت
استرس شدید
داروهایی رقیق کننده خون
مصرف سیگار
الکل

انواع آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی بسته به محل، شکل و اندازه به سه دسته تقسیم می شود :
آنوریسم ساکولار : در این نوع از آنوریسم، قسمتی از دیواره رگ دچار بیرون زدگی شده است و خون در آن تجمع پیدا کرده است و ظاهری شبیه به توت دارد. در واقع این نام گذاری براساس شکل آنوریسم است.
آنوریسم فوزیفورم یا دوک مانند : این نوع از آنوریسم متداول نیست و باعث می شود تمام قسمت رگ خونی متورم شود.
آنوریسم دیسکتینگ یا تشریحی : در این نوع از آنوریسم رگ های خونی دچار پارگی داخلی می شوند و این موجب می شود که خون به لایه های دیگر رگ نفوذ پیدا کند و باعث ایجاد تورم و مسدود شدن جریان خون شود.
آنوریسم ها همچنین بسته به دلیل ایجاد نیز به انواع دیگری تقسیم بندی می شوند. مثلا آنوریسم هایی با منشا عفونی که در عفونت های مختلف ایجاد می شوند. یا آنوریسم هایی که در اثر ضربه یا تصادف به وجود می آیند.

علائم آنوریسم مغزی چیست؟

معمولا آنوریسم مغزی تا زمانی دچار پارگی نشود تشخیص داده نمی شود. بیشتر آنوریسم ها تظاهر بالینی و علامت خاصی ندارند و اندازه آنها نیز کوچک است. این نوع از آنوریسم ها در معرض خطر کمتری برای پاره شدن قرار دارند. با این حال ممکن است در اثر عوامل مختلف آنوریسم ها دچار نشت و پارگی شوند. در این حالت دارای علائمی هستند که عبارتند از :
• تاری دید و چشم درد
• سردرد های شدید و نادر
• کاهش حرکات چشم و عدم کنترل آنها
• گرفتگی گردن
• درد در نواحی اطراف چشم
• حالت تهوع و استفراغ
• افتادگی پلک
• حساس شدن چشم ها به نور
• سردرد برق آسا
در نهایت اگر پارگی و خونریزی شدید باشد ممکن است فرد دچار کما و مرگ شود.

چه زمانی از روش های جراحی برای درمان آنوریسم استفاده می شود؟

از آنجا که آنوریسم های کوچک خطر زیادی برای فرد ایجاد نمی کنند و ممکن است در طول عمر فرد دچار نشت و خونریزی نشوند؛ برای درمان آنها از جراحی استفاده نمی شود. اما اگر آنوریسم بزرگ باشد و علائم بالینی آن بروز پیدا کند نیاز است که با روش های جراحی درمان شود. معمولا آنوریسم ها زمانی علائم شدیدی را بروز می دهند که دچار خونریزی شده باشند. بنابراین فرد در صورت داشتن علائم، باید فوراً به اورژانس مراجعه کند تا در صورت خونریزی آنوریسم با استفاده از روش های جراحی آن را کنترل کنند. در روش های جراحی با استفاده از بست و یا کلیپس هایی راه نشتی رگ ها را می بندند و آنها را مسدود می کنند. بسته به نوع و شدت آنوریسم مغزی نوع جراحی نیز متفاوت است.

انواع روش های جراحی برای آنوریسم مغزی

به طور کلی دو روش برای درمان آنوریسم مغزی وجود دارد که عبارتند از: جراحی باز و جراحی بسته یا اندوواسکولار.
اندوواسکولار: در روش اندوواسکولار بدون اینکه جمجه باز شود و فرد تحت جراحی قرار بگیرد، کاتر به همراه یک بالن وارد عروق مغزی می شود و با پیدا کردن آنوریسم آن را مسدود می کند.
جراحی باز: در روش باز، فرد تحت جراحی قرار می گیرد و جمجمه باز می شود. جراحی باز نیز به روش های مختلفی انجام می شود که عبارتند از :
کلیپس آنوریسم در جراحی باز : در این روش پس از باز شدن جمجمه بیمار، جراح با کنار زدن پرده های مغز، آنوریسم را پیدا می کند. سپس گردن برآمدگی توسط وسیله ای به نام کلیپس آنوریسم گرفته می شود تا راه خونریزی مسدود شده و جریان خون به داخل حباب قطع شود. این روش اولین روش درمان آنوریسم مغزی است که سالهاست مورد استفاده قرار می گیرد.
درمان داخل رگی : این درمان که نسبت به روش قبلی جدید تر است، در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در این روش به صورت آنژیوگرافی، فنری که کویل نام دارد درون حباب قرار می گیرد و با لخته شدن خون درون آن ، احتمال خونریزی و نشت آنوریسم کاهش می یابد. در واقع در این روش فضای داخلی آنوریسم با کلاف فلزی پر می شود و جریان خون به داخل حباب را کاهش می دهد. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که در این روش درمانی، احتمال خطر خونریزی مجدد و عود آنوریسم همچنان وجود دارد.

فاکتورهای موثر در موفقیت عمل جراحی

دلایل زیادی وجود دارد که منجر به موفقیت آمیز بودن یک جراحی می شود. یکی از فاکتور ها تجربه و تبحر جراح در انجام عمل جراحی است. هر چه تجربه و دانش جراح در مورد عارضه و نحوه درمان بیشتر باشد، طبعاً نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت. دکتر پشم فروش یکی از متبحر ترین و با تجربه ترین جراحان مغز و اعصاب است که در درمان آنوریسم مغزی به روش های جراحی از تجربه کافی برخوردار است. بنابراین اگر نیاز به جراحی برای درمان آنوریسم دارید، تجربه و تبحر دست جراح باید اولین فاکتور برای شما باشد. برای درمان و جراحی می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص مغز و اعصاب از سوییس و استادیار دانشگاه مراجعه کنید.