تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی به چه عارضه ای گفته می شود؟

تنگی کانال نخاعی یا استنوسیز یکی از مشکلات مربوط به ستون فقرات است که می‌تواند باعث ایجاد کمر دردهای شدید شود. زمانی که به هر دلیلی مفاصل مربوط به مهره های کمر بیش از حد رشد کنند و به ریشه عصبی که از سوراخ های بین مهره ای خارج می شوند؛ فشار وارد شود و موقعیت قرارگیری نخاع در مهره ها تنگ شود استنوسیز به وجود می آید. متخصصان مغز و اعصاب از روش های متعددی برای درمان تنگ شدگی کانال نخاعی استفاده می کنند. در ادامه مطلب در خصوص انواع تنگی کانال، علائم و عوامل این عارضه صحبت خواهد شد.
تقسیم‌بندی تنگی کانال نخاعی چگونه انجام می شود؟
برای تقسیم بندی تنگی کانال نخاعی پزشکان متخصص پارامترهای مختلفی را مد نظر قرار می دهند. ویژگی های بالینی، موقعیت تنگی کانال، درجات و شدت بیماری از جمله این پارامتر ها هستند.
تقسیم بندی استنوسیز بر اساس محل درگیری عبارتند از:
تنگ شدگی کانال نخاعی از نوع مرکزی: در این نوع استنوسیز به روی نخاع فشار وارد می شود و اعصاب دچار التهاب و ضعف می شوند. این بیماران بعد از چند دقیقه راه رفتن یا ایستادن دچار خستگی در قسمت پاها می شوند و نمی توانند به راه رفتن خود ادامه دهند. لنگش متناوب در این افراد مشاهده می ‌شود.
استنوسیز محیطی: در این نوع تنگی کانال به ریشه های عصبی فشار وارد می شود و لنگش متناوب مشاهده می شود. التهاب و درد کمر نیز در این افراد مشاهده می شود.
نوع تنگی سوراخ بین مهره ای: این افراد در قسمت اندام های تحتانی مانند پاها احساس درد شدیدی می کنند. علائم این عارضه با علائم پارگی دیسک کمر شباهت زیادی دارد به همین سبب گاهی اوقات با پارگی دیسک کمر اشتباه گرفته می شود.
استنوسیز در قسمت های مختلف ستون فقرات مانند گردن، سینه و کمر می ‌تواند؛ ایجاد شود اما تنگی کانال در قسمت کمر نسبت به سایر قسمت ها شایع تر است. سایر انواع استنوسیز عبارتند از:
• رشد غیر طبیعی استخوان و تشکیل زائده استخوانی
• سفت شدن رباط ها
• بزرگ شدن فاست ها

چه عواملی سبب بروز تنگی کانال نخاعی می شود؟

عوامل متعددی در بروز استنوسیز موثر هستند. با شناخت این عوامل می‌توان از بروز این عارضه تا حدود زیادی جلوگیری کرد. شناخت عوامل این عارضه به پزشکان نیز می تواند کمک کند تا به راحتی بتوانند این بیماری را بررسی کنند و راهکارهایی برای درمان آن ارائه دهند.
رایج ترین عوامل بیماری استنوسیز عبارتند از:
عوامل ژنتیکی: بررسی های آماری و تحقیقات انجام شده نشان داده است که عوامل ژنتیکی و وراثت می توانند در بروز این عارضه نقش داشته باشند؛ زیرا برخی از افراد به صورت ژنتیکی با قطر کانال نخاعی کوچکتر از حالت عادی به دنیا می آیند. همین عامل سبب می‌شود تا افراد در اثر بروز کوچک ترین مشکلات برای ستون فقرات دچار تنگی کانال شوند.
آرتریت دژنراتیو: برخی از بیماری های ستون فقرات نقش مهمی در بروز استنوسیز دارند؛ به عنوان مثال بیماری آرتریت دژنراتیو در اثر عوامل مختلفی مانند پوکی استخوان ایجاد می شود. آرتریت باعث می شود تا غضروف های موجود بین مفاصل مهره ها از بین بروند و زائده استخوانی به وجود بیاید. از طرفی در این بیماری رباط‌ها بیش از حد ممکن رشد می کنند و دیسک های کمری به مرور زمان تخریب می شوند؛ همین عوامل سبب تنگ شدن کانال نخاعی می ‌شوند.
افزایش سن: افزایش سن تغییرات زیادی مانند تغییرات دژنراتیو استخوان ها را به همراه دارد. آرتروز ستون فقرات یکی از عوارض پیری است که می تواند منجر به تنگ شدن کانال های نخاعی کمر شود. خشک شدن دیسک های بین مهره ای و کاهش توده استخوانی بدن در اثر افزایش سن از دیگر عوامل تنگ شدن کانال های نخاعی هستند.
سایر عوامل تنگ شدن کانال نخاعی عبارتند از:
لغزندگی مهره های کمر
شکستگی و دررفتگی مهره های کمر
پارگی دیسک
آسیب های نخاعی
تشکیل لخته های بزرگ خون در ستون فقرات
ایجاد تومورهای سرطانی و غیر سرطانی مختلف در ستون فقرات

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی با چه نشانه هایی بروز پیدا می کند؟

علائم تنگی کانال نخاعی با توجه به میزان تنگ بودن کانال، موقعیت تنگی و شدت بیماری می تواند متفاوت باشند. گاهی اوقات فرد مبتلا به استنوسیز علامت خاصی را بروز نمی دهد و علائم بیماری به مرور زمان نمایان می شوند گاهی اوقات نیز درد ناشی از این اختلال به صورت ناگهانی بروز پیدا می کند. نوع درد با توجه به محل درگیری بیماری می‌تواند متفاوت باشد. رایج ترین علائم استنوسیز عبارتند از:
احساس ناتوانی در راه رفتن: اندام های حرکتی در بیماری استنوسیز تحت تاثیر قرار می گیرند و دچار درد، بی حسی و گزگز می شوند. افراد ممکن است در هنگام راه رفتن یا ایستادن احساس ضعف و درد کنند. احساس ضعف در زمانی که فرد می نشیند یا به سمت جلو خم می شود؛ بهبود پیدا می‌کند. خم شدن به سمت عقب باعث تشدید علائم فرد می شود.
این افراد ممکن است به گرفتگی عضلات پا نیز دچار شوند؛ گرفتگی عضلات می تواند ناشی از تنگی عروق خونی در اندام های حرکتی باشد.
سایر علائم این بیماری عبارتند از:
• کمر درد
• بی اختیاری ادرار
• احساس بی حسی و کرختی در پشت پاها، باسن و ران
• خواب رفتن مکرر اندام های تحتانی

متخصصان چه روش هایی را برای درمان تنگی کانال نخاعی ارائه می دهند؟

روش هایی که برای درمان تنگی کانال نخاعی به کار گرفته می ‌شوند؛ متفاوت هستند. در حالت کلی متخصصان از دو روش تهاجمی و غیر تهاجمی برای درمان تنگی کانال نخاعی استفاده می کنند. سن بیمار، سلامت عمومی بیمار، موقعیت تنگی کانال و میزان تنگی نوع روش درمانی را مشخص می کند. پزشکان از طریق ام آر آی، سی تی اسکن و معاینات فیزیکی میزان تنگی را مشخص می کنند و با توجه به سایر پارامترها یکی از روش های درمانی را اعمال می کنند.
رایج ترین روش های درمان تنگ کانال نخاعی عبارتند از:
روش های جراحی: اگر تنگی کانال نخاعی از نوع شدید باشد یا فرد در معرض خطراتی مانند بی اختیاری ادرار و فلج شدن قرار بگیرد؛ روش جراحی برای درمان انتخاب می شود. جراحی با هدف رفع فشار از طناب نخاعی و ریشه‌های عصبی انجام می شود. لامینکتومی، دیسککتومی و روش‌های جراحی همجوشی رایج ترین روش های درمان جراحی هستند. در جراحی همجوشی از طریق پیوند استخوان و پیچ و پلاک کردن، دو یا چند مهره به یکدیگر متصل می شوند. در روش دیسککتومی یکی از دیسک ها یا بخشی از یک دیسک به صورت کامل برداشته می شود. در لامینکتومی تیغه قوس مهره ای برداشته می شود تا فضای بیشتری برای کانال نخاعی فراهم شود.
سایر روش های درمانی عبارتند از:
• روش های فیزیوتراپی
• کایروپراکتیک
• طب سوزنی
• تزریق کورتیکواستروئید

نتیجه گیری
تنگی کانال نخاعی تقریباً یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به ستون فقرات است که در اثر عوامل مختلفی از جمله وجود تومورهای خوش خیم و بدخیم در ستون فقرات، بیماری های روماتیسم، استخوان و آرتریت دژنراتیو به وجود می آید. این بیماری می‌تواند در شدت‌های مختلف بروز پیدا کند. متخصصان مغز و اعصاب از روش‌های مختلفی برای درمان استنوسیز یا تنگی کانال نخاعی استفاده می کنند. این بیماری اگر در مراحل خفیف تشخیص داده شود نیاز به جراحی نیست و با روش های غیر تهاجمی درمان می شود؛ اما در صورت پیشرفت، فرد نیاز به جراحی پیدا می‌کند که برای جراحی باید به متخصص حاذق مغز و اعصاب مراجعه شود. برای بررسی و درمان این بیماری می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.