گلیوبلاستوما و روش های درمان آن

گلیوبلاستوما نوعی سرطان مغزی است که در آن سلول های طبیعی مغز بیش از حد رشد می کنند و یک بافت توموری را در مغز تشکیل می دهند. از آنجا که سلول های خود مغز منشاء این تومور هستند؛ این تومور جزو تومورهای اولیه قرار می گیرد. افراد ۴۵ تا ۷۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند. این نوع سرطان مغزی از نظر شیوع و بدخیمی نسبت به سایر سرطان های مغزی در رتبه اول قرار دارد و نام کامل آن گلیوبلاستوم مولتی فرم است. اگر این تومور در مراحل اولیه درمان نشود؛ بزرگتر می ‌شود و به بافت‌های اطراف هم نفوذ پیدا می کند. در ادامه مطلب علائم و روش های درمان این نوع سرطان مغزی بیان می شود.

تومور گلیوبلاستوم با چه علائمی در افراد بروز پیدا می کند؟

علائم مربوط به این بیماری با توجه به محل تومور، اندازه تومور و شرایط بدنی فرد می تواند متفاوت باشد. افرادی که به سلول های توموری آستروسیتومای درجه پایین مبتلا هستند؛ ممکن است به مرور زمان به سلول های گلیوبلاستوم با درجه بالاتر دچار شوند و علائم این بیماری در آنها بروز پیدا کند. افرادی که در معرض اشعه قرار دارند و یا افراد درجه یک آنها به سندروم هایی مانند turcot مبتلا هستند؛ بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.
برخی از مهم ترین علائم سرطان گلیوبلاستوما عبارتند از:
سردرد
افراد مبتلا به این نوع سرطان مغزی سر دردهایی را تجربه می کنند که به مرور زمان شدیدتر می شود و در صبح ها شدت بیشتری دارد.
حالت تهوع
احساس تهوع و استفراغ بدون دلیل شناخته شده ای می تواند یکی از علائم این بیماری باشد.
مشکلات بینایی
افراد مبتلا به این نوع سرطان مغزی ممکن است دچار اختلالات بینایی شوند و دید محیطی خود را از دست دهند. دوبینی و بینایی مبهم نیز از سایر مشکلات بینایی در این افراد است.
اختلالات رفتاری
افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در امور روزمره دچار سردرگمی شوند و دچار اختلالاتی مانند تغییر شخصیت یا تغییر رفتار شوند.
سایر علائم این نوع سرطان مغزی عبارتند از:
احساس ضعف در بازو
سرگیجه و خستگی
احساس بی حسی در پاها
اختلالات حافظه
تشنج

راه های تشخیص تومور گلیوبلاستوما

تومور گلیوبلاستوما در دسته آستروسیتوما قرار می گیرد. علت قرار گیری این نوع سرطان مغزی در این دسته این است که سلول های ستاره ای شکل مغز که آستروسیت نامیده می شوند؛ محل اصلی تشکیل تومور گلیوبلاستوما هستند. این تومورها مسیرهای خونرسان برای خود ایجاد می کنند تا رشد کنند و دیگر بافت ها را در بر بگیرند‌. افراد بالغی که به این نوع تومور مبتلا می شوند؛ بزرگترین بخش مغز یعنی مخ در آنها درگیر می شود. به همین سبب می‌توان از طریق روش های تشخیصی مانند سی تی اسکن، ام آر آی و بیوپسی یا تهیه نمونه آزمایشگاهی از تومور، به وجود آن پی برد. در برخی از موارد نیز عصب شناسان با بررسی عصب های بینایی، عصب های شنوایی، عصب های تعادلی و رفلکس وجود یا عدم وجود این تومور را تایید می کنند.
در روش های تشخیصی درجه پیشرفت تومور نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

از طریق چه روش هایی می توان تومور گلیوبلاستوما را درمان کرد؟

سرطان مغزی گلیوبلاستوما جزو سرطان های بدخیم است که امکان بهبودی در آن نسبت به سایر سرطان ها پایین است اما با این حال امکان افزایش طول عمر مبتلایان به این سرطان از طریق روش های درمانی وجود دارد. سن فرد و سلامت کلی بیمار و سبک زندگی بیمار می تواند در روند درمان تاثیر گذار باشد. برخی از مهم ترین روش های درمان این نوع سرطان مغزی عبارتند از:
جراحی
روش جراحی با هدف خارج کردن تومور، رفع درد و کاهش علائم انجام می شود. در صورتی که تومور در نواحی پرخطر مغز وجود داشته باشد؛ پزشک از انجام جراحی خودداری می کند.
پرتو درمانی:
از روش پرتو درمانی برای کوچک کردن تومور یا از بین بردن آن استفاده می کنند. ممکن است بعد از روش جراحی، متخصص از پرتو درمانی برای از بین بردن بقایای سلول های سرطانی استفاده کند.
شیمی درمانی
شیمی درمانی همانند پرتو درمانی با هدف کوچک کردن و از بین بردن تومور انجام می شود اما ممکن است برخی از سلول های سالم نیز در این روش درمانی از بین بروند؛ به همین سبب شیمی درمانی ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد. تموزولوماید، کارموستین و لوموستین جزو داروهای شیمی درمانی محسوب می شوند. در صورتی که این درمان ها موثر واقع نشوند ممکن است از داروی آواستین برای درمان استفاده شود.
میدان الکتریکی
در این روش درمانی سلول‌ های سرطانی مورد هدف قرار می‌گیرند و سلول‌های سالم مغز دست‌نخورده باقی می مانند. الکترودهای دستگاه به صورت مستقیم روی پوست سر قرار داده می شوند و از طریق دستگاهی با نام آپ تیون، درمان انجام می شود.
استفاده از دیسک تخریب پذیر
نام دیگر این روش درمانی درمان با گلیادل است؛ که در آن پزشکان از یک دیسک کاشتنی و زیست تخریب پذیر استفاده می کنند که سلول‌ های سرطانی را هدف قرار می دهد و داروهای شیمی درمانی را در این سلول ها رها می کند.
از طریق ذرات نانو نیز می توان داروهای درمان سرطان را به درون تومورها فرستاد.
امید است که بتوان در دهه‌های آینده از طریق سلول های بنیادی و ژن درمانی، این نوع سرطان ها را درمان کرد.

مراجعه به پزشک
گلیوبلاستوما نوعی سرطان مغزی است که در اثر تکثیر بی رویه سلول های مغزی به وجود می آید. این سرطان نسبت به سایر سرطان ها از شیوع کمتر برخوردار است اما در میان سرطان های مغزی نوع شایع و بدخیم را تشکیل می دهد. امید به زندگی در مبتلایان به این نوع سرطان تقریباً پایین است؛ اما از طریق روش ‌های درمانی مانند جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی می توان از متاستاز سلول های سرطانی جلوگیری کرد و امید به زندگی را در این مبتلایان بالا برد. برای درمان این سرطان می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید.