بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که با نام هایی چون ALS و MND نیز شناخته می شود نوعی بیماری نادر است و جزء بیماری های عصبی حرکتی طبقه بندی می شود. چهره های معروفی مانند استیون هاوکینگ دانشمند فیزیکدان و لوگریگ بازیکن معروف بیس بال به این بیماری مبتلا شده اند. نورون های حرکتی که وظیفه پیام رسانی حرکات ارادی ماهیچه ها را برعهده دارند در این بیماری دچار نقص می‌شوند. با وجود پیشرفت علم پزشکی درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است. در ادامه مطلب عوامل ایجاد این بیماری و راه های تشخیص آن بیان می شود.

چه عواملی باعث به وجود آمدن بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک می ‌شوند؟

در بیماری آمیوتروفیک اسکلروزیس نورون های حرکتی فوقانی و تحتانی دچار اضمحلال می شوند و به مرور زمان از بین می روند. با از بین رفتن این نورون ها روند انتقال پیام عصبی دچار اختلال می شود و در نتیجه عضلات بدن به مرور زمان ضعیف و از کار افتاده می شوند. علت دقیق این بیماری به طور دقیق مشخص نشده است و این بیماری جزو بیماری های ایدیوپاتیک طبقه بندی می شود. با انجام تحقیقات فراوان پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که ۵ تا ۱۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری، ژن عامل این بیماری را به صورت ارثی کسب کرده اند.
محققان اپی ژنتیک عقیده دارند که برخی از عوامل ژنتیکی و محیطی در تعامل با هم می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند که این عوامل محیطی و نحوه تعامل آنها با عوامل ژنتیکی هنوز به صورت دقیق مشخص نشده اند.
در طی تحقیقات انجام شده پزشکان تنها توانسته اند برخی از عوامل خطر را شناسایی کنند که برخی از آنها عبارتند از:
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک
برخی از تحقیقات علمی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مانند سرب و مواد شیمیایی سمی که در محیط کار پخش می ‌شوند؛ می تواند احتمال ابتلا به بیماری Als را افزایش دهد.
بیماری های عفونی
طبق تحقیقات انجام شده مبتلا شدن پی در پی به انواع عفونت های ویروسی می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
سایر عوامل خطر عبارتند از:
اعتیاد به مواد مخدر خصوصاً در زنان بعد از سن یائسگی
عدم پردازش صحیح پروتئین ها توسط سلول های عصبی
وارد شدن آسیب متوسط تا شدید به سر

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک با چه نشانه هایی خود را در افراد بیمار نشان می دهد؟

علائم مربوط به بیماری آمیوتروفیک اسکلروزیس در بیشتر مواقع از قسمت دست و پا شروع می شود، سپس با پیشرفت بیماری قسمت‌های دیگر بدن نیز درگیر این بیماری می شوند. زمانی که بیمار در مراحل اولیه بیماری قرار دارد هیچ گونه دردی را احساس نمی کند؛ ممکن است با پیشرفت بیماری درد بیمار نیز شروع شود اما اغلب موارد حتی پیشرفت بیماری، دردی را در بیمار ایجاد نمی کند. برخی از شایع ترین و مهم ترین علائم این بیماری عبارتند از:
نارسایی تنفسی
نارسایی تنفسی از زمانی خود را نشان می دهد که بیماری به طور چشمگیری پیشرفت پیدا کند. در این عارضه عضلات تنفسی فرد فلج می شوند و فرد برای تنفس به دستگاه تنفسی نیاز پیدا می کند. مهم‌ترین و شایع‌ترین علت مرگ این بیماران عوارض تنفسی است.
مشکل در صحبت کردن
بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک به صورت تدریجی دچار نقص های گفتاری می شوند. نقص نورون های حرکتی مربوط به زبان و حنجره این عارضه را ایجاد می کند به صورتی که پیشرفت این عارضه به مرور زمان مشکلات جویدن و بلع را برای افراد ایجاد می کند.
سایر علائم مهم این بیماری عبارتند از:
• ایجاد مشکل در تمرکز و تصمیم گیری در برخی از افراد
• باریک شدن عضلات خصوصاً در ناحیه پا و بازو
• ایجاد مشکل در حرکت کردن
• پیچ خوردگی و گرفتگی عضلات در مراحل اولیه بیماری
• احساس سفتی و ضعف در عضلات در مراحل اولیه بیماری

بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

از چه راه هایی پزشکان به بیماری آمیوتروفیک اسکلروزیس پی می برند؟

تشخیص این بیماری بیشتر از راه تشخیص افتراقی انجام می شود؛ بدین صورت که متخصص مغز و اعصاب با توجه به علائم بالینی بروز یافته در بیمار، احتمال ابتلا به چندین نوع بیماری عصبی را در نظر می گیرد؛ سپس برای تکذیب یا تایید نظریات خود از روش های تشخیصی مختلف مانند الکترومیوگرام، آزمایش خون، ام آر آی، سی تی اسکن و نمونه برداری از عضلات استفاده می کند. در طی انجام این روش ها فعالیت الکتریکی عضلات به دقت بررسی می شود. سپس با بررسی نتایج روش های تشخیصی ابتلا به بیماری های عصبی مختلف رد می شود و پزشک به وجود این بیماری پی می برد. علت استفاده از این روش تشخیصی همپوشانی علائم بالینی این بیماری با سایر علائم بیماری های عصبی است. تشخیص این بیماری در مراحل اولیه به شدت سخت است.

آیا راهی برای کنترل بیماری ALS وجود دارد؟

با وجود پیشرفت های پزشکی در قرن حاضر هنوز یک روش درمانی قطعی برای اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یافت نشده است. تحقیقات در خصوص درمان آمیوتروفیک اسکلروزیس همچنان ادامه دارد. متخصصان ژنتیک و بیوتکنولوژی در خصوص روش های نوین درمانی مانند روش درمانی سلول محور برای درمان این بیماری تحقیقاتی انجام داده اند که نتیجه آنها در حال حاضر در فاز حیوانی مشخص شده است. در این روش تحقیقاتی محققان از سلول های بنیادی استفاده کرده اند. سلول های بنیادی توانسته اند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند. امید است که در آینده بتوان از طریق روش های نوین مانند ژن درمانی و سلول درمانی این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد و جلوی پیشرفت آن را گرفت.
در حال حاضر پزشکان از طریق روش هایی که مورد تایید سازمان غذا و دارو است؛ تا حدودی روند این بیماری را به تاخیر می اندازند و امید به زندگی و کیفیت زندگی را در بیماران ارتقا می دهند. برخی از این روش ها عبارتند از:
دارو درمانی با اداراوون و ریلوزول
کار درمانی
گفتار درمانی
پشتیبانی تنفسی

نتیجه گیری
اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نوعی بیماری عصبی حرکتی است که در آن نورون های حرکتی دچار نقص می شوند و به مرور زمان از بین می روند. در نتیجه فعالیت ماهیچه های مخطط و حرکتی بدن متوقف می شود و فرد با مشکلات عدیده ای چون اختلال در تکلم، مشکلات بلع، مشکلات تنفسی و حرکتی مواجه می شود. متاسفانه تشخیص این بیماری خصوصاً در مراحل اولیه بسیار سخت است؛ متخصصان نورولوژی با تجربه می توانند از طریق تشخیص افتراقی به وجود این بیماری پی ببرند. پزشکان در مراحل اولیه این بیماری از طریق روش هایی مانند دارو درمانی و فیزیوتراپی روند پیشرفت آن را کند می کنند. برای تشخیص و کنترل این بیماری می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص نورورلوژی در تهران مراجعه کنید.