آنوریسم مغزی چیست ؟ علائم و روش های جراحی بسته آن

<a href=آنوریسم مغزی ” class=”wp-image-338″/>

آنوریسم مغزی به حالتی  گفته می شود که در شریان های مغزی یک برآمدگی بادکنک مانندی ایجاد می شود. غالبا افراد بالای ۴۰ سال دچار آن می شوند . این عارضه معمولاً در نقاط شاخه شریان و در اثر فشار مداوم جریان خون ایجاد می شود.معمولا به آرامی بزرگ می شوند و ممکن است پاره شوند که این مورد خطرات زیادی را می تواند به دنبال داشته باشد.زیا در صورت پاره شدن ، خون به فضای اطراف مغز نشت می کند.

در صورت وجود یک آنوریسم ، این احتمال وجود دارد که تعداد بیشتری از آن ها شکل بگیرند. خطر ابتلا به این عارضه در افرادی که دارای سابقه   فشار خون بالا، اضافه وزن و سابقه خانوادگی این بیماری هستن بیشتر می باشد. همچنین استعمال دخانیت می تواند شرایط بیمالری را خطرناک تر کند.

علائم آنوریسم مغزی

آنوریسم های کوچکتر معمولاً علائمی ندارند. اما آنوریسم ها که بزرگ می شوند ، می تواند سردرد ایجاد کنند. اگر آنوریسم بسیار بزرگ شود ، ممکن است فشار به بافت طبیعی مغز یا اعصاب مجاور وارد کنند. این فشار می تواند باعث مشکل در بینایی ، بی حسی یا ضعف بازو ها و یا پا ها  شود. از دیگر علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• افتادگی پلک
  • مشکل در حافظه
  • ایجاد اختلال در گفتار
  • حساسیت به نور

پارگی آنوریسم ها

همانطور که اشاره شد در صورت بزرگ شدن آنوریسم ها ، احتمال پارگی وجود دارد که در صورت پارگی خونریزی اتفاق می افتد. اما احتمال پارگی آنوریسم مغز بستگی به سن ، سابقه پزشکی ، اندازه آنوریسم و ​​محل آن دارد. این موارد بعد از بررسی آنوریسم توسط پزشک مشخص خواهد شد.

به طور کلی ، آنوریسم های کوچکتر و آنوریسم های موجود در عروق قسمت جلوی مغز کمتر احتمال دارد که دچار پارگی شوند.با این حال افرادی که آنوریسم کوچک دارد باید در دوره های مشخص به پزشک مراجعه نمایند تا اندازه آنوریسم ، فشار خون ، کلسترول و سایر موارد کنترل شد و در صورت نیاز ، قبل از پارگی اقدام به درمان کرد . با این توصیف همه آنوریسم های مغز لازم نیست که سریعاً جراحی شوند.

خونریزی آنوریسم ها

هنگامی که آنوریسم خونریزی می کند ، احتمال مرگ حدود ۴۰ درصد و احتمال آسیب مغزی در حدود ۶۶ درصد است. پس از ورود خون به مغز و فضای اطراف آن ، آسیب مستقیم به بافت مغز و عملکرد مغز اتفاق خواهد افتد.  میزان آسیب معمولاً با میزان خونریزی در ارتباط است . خونریزی همچنین می تواند به رگ های خونی سالم صدمه بزند و باعث وازواسپاسم شود.در نتیجه می تواند جریان طبیعی خون به بافت سالم مغز را قطع کند و حتی می تواند آسیب بیشتری به مغز وارد کند. به این کار “سکته مغزی ایسکمیک” گفته می شود.

در چنین مواردی  که آنوریسم خونریزی می کند درمان فقط برای جلوگیری از خونریزی بیشتر انجام می شود و نمی تواند آسیب های مغزی را برطرف نماید . بنابراین تشخیص و درمان به موقع می تواند از همه این آسیب ها جلوگیری نماید. در صورت مشاهده علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید . عوامل زیراحتمال خونریزی را افزایش می دهد :

• عفونت ها
  • سرطان ها
  • مصرف الکل
  • مصرف برخی دارو ها
  • رشد آنوریسم
  • سابقه پارگی آنوریسم در خانواده
جراحی بسته آنوریسم های مغزی

چگونه یک روش درمانی برای آنوریسم انتخاب می شود؟

پزشک باید فاکتورهای خطرساز را برای درمان ارزیابی کنند. تصمیم بگیرد که کدام تکنیک ممکن است بهترین روش برای بیمار باشد باشد. درمان انتخابی برای آنوریسم داخل جمجمه ، مانند همه تصمیمات پزشکی ، باید توسط پزشک و بیمار مورد توافق قرار گیرد به همین دلیل مشاوره با متخصصان این زمینه بسیار حائز اهمیت است. زمان و گزینه های درمانی بستگی به اندازه ، محل و شکل آنوریسم و ​​همچنین وضعیت پزشکی کلی بیمار دارد. با این حال اگر آنوریسم دچار پارگی شده باشد بلافاصله باشد اقدام شود.

انواع روش های جراحی بسته آنوریسم های مغزی

همانطور که گفته شد آنوریسم مغزی در دیواره عروق مغز به دلایل مختلف برجستگی های حباب و بادکنک مانندی بیرون می زند که مستعد پاره شدن و ایجاد خونریزی زیر عنکبوتیه می باشند . و بعضا می توانند باعث ایجاد  سر درد شدید در فرد مبتلا ، اختلال سطح هوشیاری ، کما ، نقص عصبی و حتی مرگ شوند.

تشخیص این ضایعات (آنوریسم ها ) از طریق MRA  یا MRI مغزی و بررسی دقیق تر از طریق آنژیوگرافی مغزی DSAصورت می گیرد. درمان های مختلفی وجود دارد . جدید ترین روش جراحی بسته و از طریق آنژیوگرافی  ، بسته به سایز آنوریسم ، محل آن ، آناتومی آنوریسم ، ویژگی گردن آنوریسم ، آیا پاره شده یا خیر می توان با تکنیک های کم عارضه زیر آنوریسم را عمل کرد . در این جراحی ها نیاز به بستری طولانی یا نیازبه باز کردن جمجمه نمی باشد . بیماران تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند . تکنیک های موجود شامل موارد زیر است :

۱- کویل گذاری ساده در آنوریسمSIMPLE COILING

۲- کویل گذاری در آنوریسم به کمک استنت های مغزیSTENT ASSIST COILING

۳- کویل کذار ی در  آنوریسم به کمک بالون های مغزیBALLON ASSIST COILING

۴- استفاده از یک نوع خاص استنت به نام فلودایورتورFLOWDIVERTOR STENT

۵- استفاده از یک نوع خاص وسیله جدید  به نام WEB

تا زمانی که آنوریسم با اطمینان و کامل درمان نشود ، همیشه این خطر وجود دارد که ممکن است دوباره خونریزی کندد و آسیب بیشتری به مغز وارد کند. اگر رگهای خونی طبیعی آسیب ببینند ، می تواند آسیب بیشتری به مغز وارد کند. معمولاً شش تا ۱۲ ماه بعد از عمل ، پیگیری معمول انجام می شود تا مطمئن شوید که آنوریسم کاملابر طرف شده است.