بیماری ام اس چیست، علائم و تشخیص و درمان

بیماری ام اس

تحلیل چند سیستمی یا بیماری ام اس (MS) یا مولتیپل اسکلروز بیماری نادر و مزمن که بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی مغز تاثیر می‌گذارد، برخی از سیستم ها حرکت، تعادل و هماهنگی را کنترل می‌کند و این در حالی است که سایر سیستمها فشار خون، مثانه، روده و عملکرد جنسی را کنترل می‌کنند. این بیماری ممکن است خفیف یا شدید باشد. در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری ام اس وجود ندارد. بیماری ام اس به علت فروپاشی ارتباط بین مغز و اعصاب است. بیماری MS در قسمت مغز و نخاع یا همان اعصاب مرکزی لکه های سفید یا پلاک های متعددی در این نواحی ایجاد می‌کند. این پلاک های ایجاد شده به علت سفت شدگی غلاف های سلول های عصبی مغز می‌باشد. این سفت شدگی باعث جلوگیری از انتشار جریان الکترو شیمیایی رشته های عصبی و اختلال در حرکات می‌شود و نتیجه ای که به همراه دارد این است که فرمانی که به مغز ارسال می‌کند، اعضا و ماهیچه ها آن را به راحتی دریافت نمی‌کنند.

علائم اولیه بیماری ام اس چیست ؟

• سرگیجه: پیشرفت تخریب سلول های عصبی باعث عدم تعادل در کنترل حرکات می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از مبتلایان به MS برای راه رفتن به عصا نیاز دارند.
  • عدم تمرکز و کاهش حافظه
  • اختلال در تعادل و هماهنگی
  • احساس گیجی و منگی در حالت ایستاده
  • اختلال جنسی
  • عدم کنترل ادرار و مدفوع
  • دوبینی و تاری در دید
  • گزگز و مورمور شدن انگشتان و بی حسی: یکی دیگر از علائم می‌باشد که به علت آسیب و تخریب سلول های عصبی در مغز و نخاع ایجاد می‌شود. این عارضه بیشتر در قسمت پاها رخ می‌دهد.
  • ضعف و گرفتگی در عضلات لرزش یا ترمور، کندی حرکت : اسپاسم و گرفتگی در عضلات به صورت حمله ای که بسیار دردنامک نیز هست. این عارضه در بخش های انتهایی بدن یعنی دست ها و پاها ایجاد می‌شود و بعد از چند دقیقه برطرف می‌شود.
  • بی حالی و افسردگی: علاوه بر آسیب جسمی این بیماری می‌تواند آسیب روحی نیز ایجاد کند.