میگرن چیست ؟

میگرن یک  علت شایع  ایجاد سردرد  مزمن بویزه در خانمها می باشد . الگوی سردرد میگرنی یه صورت سردردهای مکرر ضرباندار  که به طور معمول یک طرف سر را می‌گیرد و با بی اشتهایی و تهوع و استفراغ همراه است می باشد وشدت  این بیماری به میزانی است که عملکرد فرد را مختل می‌کند. شدت سردردها در افراد مختلف متفاوت است. این بیماری در زنان بیشتر اتفاق میفتد (زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب هستند) و این در حالی است که این بیماری در پسران کمتر از ۱۲ سال  احتمال مبتلا شدن به این بیماری زیاد است. سردرد میگرنی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد (از کودکی تا بزرگسالی). این سردرد می‌تواند چند ساعت یا چند روز ادامه پیدا کند. مبتلایان به این بیماری نمی‌توانند کارهای روزانه خود را انجام دهند و باید در یک اتاق تاریک و ساکت بی حرکت دراز بکشند تا بهبود یابند.

علائم میگرن

میگرن اغلب با سردردهای شدید در یک طرف سر همراه است  . اما ممکن است با تهوع، استفراغ، اختلال در حرف زدن، حساسیت به نور و صدا و بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن نیز همراه باشد.

اختلال در هوشیاری، دیدن اشکال مختلف(نقطه های نوری)، از دست دادن بینایی، سوزم سوزن شدن در یک دست یا پا، تاری در دید، ، گیجی، سرگیجه، ضعف، تغییر اخلاق از دیگر علائم میگرن می‌باشد.

انواع میگرن

طبقه بندی میگرن

Aura حالتی از سردرد است که قبل از شروع آن در برخی از افراد خود را نشان می‌دهد که مانند آلارم عمل می‌کند. علائم آن دیدن جرقه یا لکه های سیاه، حساسیت به نور و صدا، تهوع و …. همراه خواهد بود. البته این علائم در برخی از افراد اتفاق میفتد.

انواع میگرن نادرتر :

میگرن چشمی:  کاهش بینایی و یا نابینایی کامل در یک چشم که کمتر از یک ساعت باقی می ماند و می تواند با سردرد همراه باشد. از عوارض این میگرن نابینایی غیرقابل برگشت است.

میگرن Hemiplegic: در این حالت یک طرف بدن فرد فلج (شبیه سکته مغزی) می‌شود. این ضعف یا فلج شدن موقتی است که ممکن است تا چند روز ادامه پیدا کند.

میگرن Vertebrobasilar: علائم آن غش کردن، سرگیجه، تاری دید است که باعث اختلال در عملکرد ساقه مغزمی‌شود.

علل میگرن چیست ؟

میگرن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد برای مثال می‌توان به ژنتیک و عوامل محیطی اشاره کرد. از دیگر علل این بیماری می‌توان به عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز (سروتونین: کار آن تنظیم درد در سیستم عصبی می‌باشد) اشاره کرد.

تغییرات هورمونی در زنان نیز از علل دیگر سردردهای میگرنی است که به علت نوسانات استروژن اتفاق میفتد. کاهش در سطح استروژن از علل میگرن در زنان می‌باشد. مصرف داروهای هورمونی نیز از علل میگرن می‌باشد.

تغییر و التهاب رگ های خونی که مسیر آنها به پوست سر است می‌تواند از علل سردردهای میگرنی باشد و سردرد زمانی رخ می‌دهد که رگ ها دوباره گشاد شود. شب زنده دار، کارکردن زیاد و خستگی بیش از حد می‌تواند از علل آن باشد.

افزودنی های مواد غذایی: نوشیدنی های الکلی (شراب، نوشابه های کافئین دار) و آسپارتام شیرین کننده و گلوماتات در بسیاری از غذاها وجود دارد باعث سردردهای میگرنی می‌شود.

فشار: استرس در کار یا محل زندگی، تغییر در آب و هوا یا فشار نیز می‌تواند از علل سردردهای میگرنی باشد.

داروهای ضدبارداری (خوراکی و غربالگری : نیتروگلیسیرین) سردردهای میگرنی را تشدید می‌کند.

چه افرادی بیشتر در معرض بیماری میگرن هستند؟

سابقه خانوادگی: در صورت داشتن این بیماری در یکی از اعضای خانواده شما در معرض خطر این بیماری هستید.

سن و جنسیت: در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوید اما در سنین بیشتر احتمال این بیماری بیشتر است. احتمال مبتلا شدن به این بیماری در زنان ۳ برابر می‌باشد.

تغییرات هورمونی: در زنان به علت تغییرات در سطح استروژن قبل یا بعد از قاعدگی شروع می‌شود که به طور کلی بعد از یائسگی بهبود پیدا می‌کند.

استرس

مصرف الکل و دخانیات

راه های درمان میگرن چیست ؟

• می‌توانید از کمپرس آب سرد یا یک دوش آب سرد برای کاهش سردردهای میگرنی استفاده کنید.
  • نور زیاد باعث  سردرد می‌شود، نور لامپها را به حداقل برسانید.
  • کافئین مصرف کنید
  • ماساژ درمانی
  • مصرف منیزیم ، ویتامین Bو مصرف آب را فراموش نکنید.
  • استراحت کافی
  • درمانهای دارویی متعدد برای جلوگیری از حملات میگرن