تزریق استاندارد بوتاکس برای درمان میگرن

بسیاری از افراد تصور می ‌کنند که تزریق بوتاکس صرفاً برای اهداف زیبایی به کار برده می شود و اثر درمانی ندارد، در حالی که بوتاکس برای اولین بار برای درمان استرابیسم و انحراف چشم به کار برده شد و بعدها کاربرد آن برای زیبایی نیز مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر بوتاکس برای درمان میگرن نیز به کار برده می شود. تزریق بوتاکس برای میگرن در سال ۲۰۱۰ از سوی سازمان غذا و داروی جهانی تاییدیه گرفت. در حال حاضر بوتاکس برای درمان بیش از ۵۰ نوع بیماری کاربرد دارد و باعث کاهش عوارض بیماری ها می ‌شود. تزریق استاندارد بوتاکس برای میگرن با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می شود. آناتومی سر بیمار، آناتومی گردن بیمار، نقاط شروع درد در بیمار، نقاط درگیر در بیماری، تعداد محل های تزریق و نوع پروتکلی که پزشک برای تزریق انتخاب می کند؛ تعیین کننده دوز مناسب برای میگرن هستند. در ادامه مطلب در خصوص این روش درمانی مطالب بیشتری بیان می شود.

چرا بوتاکس برای درمان میگرن استفاده می شود؟

سالها پیش پزشکان متوجه شدند که افرادی که برای درمان چین و چروک، بوتاکس تزریق می کنند؛ با کاهش حملات میگرنی روبرو می شوند و سردردهای میگرنی آنها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. تحقیقات گسترده در این خصوص توسط دانشمندان باعث شد که آنها به دلیل درمان میگرن توسط تزریق بوتاکس پی ببرند.
علت درمان میگرن توسط بوتاکس عبارت است از:
عدم آزاد شدن سیگنال های درد در پایانه آکسونی عصب های سر و گردن: بوتاکس در واقع یک نوروتوکسین است که زمانی که وارد سلول های عصبی می شود؛ روی پایانه های عصبی تاثیر می گذارد و از ترشح شدن انتقال دهنده های عصبی درد جلوگیری می‌کند در نتیجه پیام درد به سیستم عصبی منتقل نمی شود و درد افراد بهبود پیدا می کند.
از آنجا که بوتاکس باعث شل شدن و فلج شدن موقت عضلات می شود؛ پزشکان در ابتدا گمان می کردند که شل شدگی عضلات باعث کاهش درد در بیماران با سردرد مزمن می شود در حالی که تحقیقات نشان داد کاهش انتقال پیام های عصبی درد به نخاع، این بیماری را درمان می‌کند.

برای درمان میگرن بوتاکس در چه نقاطی تزریق می شود؟

نقاطی که برای تزریق بوتاکس انتخاب می شوند؛ از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا در نتیجه درمان تاثیر مثبت می گذارند و باعث اثرگذاری بهتر بوتاکس می‌شوند. طبق پروتکل سازمان غذا و داروی جهانی می توان جمعاً در ۳۱ نقطه از عضله های سر و گردن بوتاکس تزریق کرد.
این نقاط ممکن عبارتند از:
• ۷ نقطه عضلات فرونتال یا پیشانی
• چهار نقطه در عضلات گیجگاهی دوطرف سر
• سه نقطه در عضلات پس سری دو طرف سر
• سه نقطه در عضلات بالای شانه
• دو نقطه در عضلات کنار و پشت گردن
تزریق بوتاکس برای میگرن در این نقاط برای کسانی مناسب است که به سردردهای میگرنی مزمن، سردردهای پس سری، سردردهایی که با درد گردن همراه است و سردردهای تنشی میگرن مبتلا باشند. بوتاکس برای کسانی که به سر درد خوشه ای، سردردهای ناشی از سینوزیت و غیره مبتلا هستند؛ جوابگو نیست.

مراقبت های قبل از تزریق بوتاکس برای میگرن

رعایت نکات مراقبتی قبل از تزریق بوتاکس می تواند موفقیت تزریق را افزایش دهد و از عوارض احتمالی بعد از تزریق بکاهد. مهمترین نکات مراقبت قبل از تزریق بوتاکس عبارتند از:
عدم مصرف دارو و مکمل های رقیق کننده خون: بهتر است یک هفته قبل از تزریق بوتاکس از مصرف داروهایی مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ویتامین e و وارفارین خودداری شود؛ زیرا مصرف این مواد باعث تورم و کبودی بیشتر بعد از تزریق خواهند شد.
عدم مصرف مواد مخدر: بهتر است حداقل یک هفته قبل از تزریق بوتاکس، از مصرف مواد مخدر جلوگیری شود زیرا مصرف دخانیات باعث عوارض بیشتر خواهد شد.
عدم مصرف مشروبات الکلی: مصرف مشروبات الکلی قبل از تزریق بوتاکس می‌تواند نتیجه ای همانند مصرف دخانیات داشته باشد؛ به همین سبب توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از تزریق بوتاکس مصرف نوشیدنی های الکلی کنار گذاشته شود.
جلوگیری از برنزه شدن پوست: حداقل یک هفته قبل از تزریق بوتاکس افراد باید از گرفتن حمام آفتاب و رفتن به سولاریوم، خودداری کنند زیرا این کارها باعث حساسیت بیشتر پوست می شود و عوارضی مانند التهاب، دو چندان خواهند شد.

عوارض تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس برای میگرن یکی از روش های ایمن و بدون عارضه است که توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار گرفته است. تمامی افراد بالای ۱۸ سال سن، در صورت دارا بودن سایر شرایط می ‌توانند برای درمان میگرن، بوتاکس تزریق کنند. تزریق بوتاکس می تواند عوارض کوتاه مدتی را برای فرد به دنبال داشته باشد؛ برخی از این عوارض کوتاه مدت عبارتند از:
تورم در ناحیه صورت و گردن: ایجاد تورم و التهاب در نقاط تزریق و اطراف نقاط یکی از عوارض طبیعی تزریق است؛ ممکن است پزشک برای رفع آن کمپرس سرد را پیشنهاد دهد. فقط افراد باید توجه داشته باشند که برای بهبود تورم و التهاب باید از ماساژ دادن و مالیدن صورت، انجام ورزش های سنگین، مصرف مسکن هایی مانند ایبوپروفن، مصرف داروها و مواد رقیق کننده خون، سیگار کشیدن، شراب خوردن و حمام با آب داغ جداً خودداری کنند.
کبودی محل تزریق: کبودی محل تزریق و خون مردگی زیر پوست، از دیگر عوارض طبیعی تزریق بوتاکس برای میگرن است. که ممکن است تا یک هفته با بیمار همراه باشد. انجام مراقبت هایی که از التهاب جلوگیری می کنند؛ برای درمان کبودی و جلوگیری از بیشتر شدن آن نیز موثرند.
احساس درد: احساس درد در محل تزریق عارضه‌ای کاملاً طبیعی است که ممکن است یک تا دو روز همراه فرد باشد کمپرس یخ و مصرف مسکن استامینوفن می تواند درد بیمار را تسکین دهد.
سایر عوارض احتمالی اما بسیار نادر عبارتند از:
تنگی نفس
کهیر
احساس ضعف به صورت موقت
تورم در پا
مراجعه به افراد غیر متخصص می تواند احتمال ابتلا به عوارض نادر را افزایش دهد. به همین سبب توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به عوارض نادر به متخصص نورولوژی مراجعه شود.
این افراد بهتر است بدانند که مدت ماندگاری تاثیر بوتاکس برای میگرن، بین ۲ تا ۴ ماه است. این افراد پس از هر سه تا چهار ماه باید برای تزریق مجدد بوتاکس متخصص مراجعه کنند.

سخن اخر
تزریق بوتاکس برای میگرن می تواند یکی از راه های موثر برای کنترل دردهای میگرنی باشد و باعث افزایش کیفیت زندگی بیماران میگرنی شود. این روش درمانی در سال ۲۰۱۰ تاییدیه خود را گرفت و از آن پس یکی از روش های رایج در درمان میگرن تبدیل شد. افرادی که به میگرن مزمن دچار هستند یعنی در ماه ۱۵ روز دچار سردرد می شوند که حداقل در ۸ روز آن، علائم میگرن را دارند؛ کاندیدای مناسبی برای تزریق بوتاکس هستند. از آنجا که تزریق بوتاکس برای میگرن با تزریق بوتاکس برای کارهای زیبایی متفاوت است و در نقاط مختلفی و با دزهای مختلفی تزریق انجام می شود افراد باید حتماً به متخصص نورولوژی مراجعه کنند. برای درمان میگرن می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص نورولوژی مراجعه کنید.