سردرد مرتبط با فشار خون بالا

سردرد مرتبط با فشار خون بالا چه نوع سر دردی است؟

فشار خون بالا یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند زمینه را برای بروز سکته های قلبی و مغزی فراهم کند؛ به همین سبب درمان فشار خون بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. گاهی اوقات بیماری پرفشاری خون بدون علامت و گاهی اوقات همراه با علائمی ظاهر می شود؛ سردرد مرتبط با فشار خون یکی از علائم احتمالی و کمتر شایع این بیماری است که در صورت بروز، فشار خون به مرحله اورژانسی می ‌رسد و باید بیمار هر چه سریعتر درمان شود. عدم توجه به این علامت و عدم مراجعه به پزشک می تواند باعث آسیب به سایر قسمت های بدن شود و عوارض زیادی را به وجود آورد. با توجه به اهمیت موضوع در ادامه مطلب در خصوص عوامل و علائم این نوع سردرد مطالبی بیان می شود.

چه عواملی باعث ایجاد سردرد ناشی از پرفشاری خون می شود؟

عواملی که می توانند سبب ایجاد سردرد مرتبط با فشار خون بالا شوند؛ به عوامل محدودی تقسیم بندی می شوند. زمانی که فشار خون در فرد بالا می رود؛ حامل های خون رساننده به مغز تحت تاثیر قرار می گیرند و همین عامل منجر به ایجاد فشار در مغز می شود. وارد آمدن فشار به رگ های مغز باعث ایجاد علائمی مانند سردرد مرتبط با فشار خون می شود. سایر عوامل ایجاد کننده سردردهای مرتبط با فشار خون عبارتند از:
تورم مغز: افزایش فشار خون در رگ های مغزی باعث نشت خون از رگ های مغز می‌شود و این اتفاق در مغز ایجاد ادم یا تورم می کند. از آنجا که مغز درون کاسه جمجمه قرار دارد و فضایی برای گسترش آن وجود ندارد؛ فشار بیشتری به مغز وارد می شود و سردرد ایجاد می شود. در صورت درمان اورژانسی علائم در عرض یک ساعت از بین می روند.
عوامل ایجاد کننده فشار خون می تواند به طور غیر مستقیم با سردردهای ناشی از فشار خون مرتبط باشد این عوامل عبارتند از:
چاقی و اضافه وزن بالا
مصرف مواد مخدر
مصرف الکل
بی تحرکی
ابتلا به بیماری هایی مانند کلسترول بالا
مصرف زیاد سدیم و مصرف کم پتاسیم
آترواسکلروز یا سختی سرخرگ های محیطی
بیماری هایی مانند آپنه خواب

سردرد مرتبط با فشار خون بالا

سردرد ناشی از فشار خون چه تفاوتی با سایر سردردها دارد؟

سردرد به معنای احساس درد در قسمت سر، پیشانی و گردن است که می ‌تواند به علت های مختلف بروز پیدا کند و می‌تواند جزو علائم طیف وسیعی از بیماری ها باشد. آگاهی از نشانه های مربوط به سردرد مرتبط با فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این نوع سردرد جزو سردردهای اورژانسی است که باید سریعاً درمان شود. به همین سبب لازم است افراد با تفاوت سردردهای ناشی از فشار خون و سایر سردرد ها آشنایی پیدا کنند. اما مهمترین علائم سردرد های مرتبط با فشار خون عبارتند از:
سردرد در دو طرف سر: هرگاه سردرد در دو طرف سر رخ داد و حالت ضربان دار داشت؛ می تواند مربوط به فشارخون بالا باشد. این نوع سردرد با انجام فعالیت های بدنی بهبود پیدا نمی کند و شدت بیشتری می یابد.
همراهی با سایر علائم: سردردهای ناشی از فشار خون می تواند با علائم دیگری از جمله سرگیجه، حالت تهوع، تار شدن دید، ضعف و در برخی مواقع تشنج نیز همراه باشد.
گاهی اوقات این سردرد می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:
• احساس درد در قسمت پشت بدن
• کاهش توانایی در صحبت کردن
• نفس های کوتاه
• اضطراب شدید
گاهی اوقات این علائم همراه با سردرد بروز پیدا نمی‌کند بلکه ممکن است؛ چند روز قبل از ایجاد سردرد بیمار این علائم را حس کند. برخی افراد در اثر سردردهای ناشی از فشار خون بالا دچار خونریزی بینی می شوند که این نوع خونریزی می‌تواند به عنوان یک نشانه مثبت قلمداد شود زیرا خطر سکته مغزی با ایجاد این علامت به شدت کاهش پیدا می کند.

آیا سردرد رعد و برقی با فشار خون ارتباط دارد؟

سردرد رعدوبرقی یا سردرد رعدآسا که به نام تاندرکلاپ نیز شناخته می شود؛ نوعی از سردرد است که طی یک دقیقه به اوج می رسد و ممکن است در اثر درد شدید بیمار بیهوش شود. بیمارانی که دچار این سردرد می شوند برای توصیف درد خود می‌گویند احساس ضربه خوردن به سر یا احساس پارگی رگ در مغز را داشته اند. مهمترین عواملی که می تواند سبب بروز این سردرد شود عبارتند از:
• خونریزی زیر عنکبوتیه
• ترومبوز سینوس وریدی
• خونریزی داخل مغزی
فشار خون جزو عوامل اصلی ایجاد کننده سردرد رعدآسا قرار نمی‌گیرد؛ اما می تواند جزو علت های غیر مستقیم باشد. بیماری پرفشاری خون با خونریزی های مغزی و پارگی رگ های مغزی در اثر ادم در ارتباط است به همین سبب می‌توان گفت فشار خون می تواند جزو عوامل خطر و عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به این نوع سردرد باشد.

درمان سردرد مرتبط با فشار خون

برای درمان سردرد مرتبط با فشار خون روش های اورژانسی استفاده می شود زیرا رفع خطر ناشی از این سردرد در اولویت قرار دارد. روش درمانی این سردرد عبارتند از:
دارو درمانی: داروهای زیادی از جمله نیکاردیپین، لابلاتلول، نیتروگلیسیرین و سدیم نیتروپروساید برای کاهش فشار خون و رفع فشار مویرگ های مغزی به صورت تزریق داخل وریدی تجویز می شوند. افراد نباید هیچ گاه به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این داروها کنند. در صورت مشاهده علائم تنها آب باید با اورژانس تماس گرفته شود.
روش پیشگیری: رعایت رژیم غذایی، ورزش کردن، ترک مواد مخدر و اصلاح سبک زندگی می‌تواند از بروز این گونه سردرد ها به صورت موثری پیشگیری کند. عدم درمان فشار خون بالا می ‌تواند علاوه بر ایجاد سردرد مرتبط با فشار خون عوارض قلبی، کلیوی، ادم ریوی و آسیب چشمی را به دنبال داشته باشد. به همین سبب به این افراد توصیه می ‌شود که مدام تحت نظر پزشک قرار بگیرند و برای نرمال شدن فشارخون تلاش کنند.

نتیجه گیری
سردرد مرتبط با فشار خون، جزو سردردهایی است که دو طرف سر را درگیر می‌کند و ضربان دار است. این سردردها می‌توانند با علائمی همچون تهوع، استفراغ، ضعف شدید و تشنج همراه باشند. درمان اورژانسی این سردردها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تحت نظر قرار گرفتن توسط یک متخصص مغز و اعصاب مجرب می تواند فرد را از خطرات سکته مغزی ناشی از فشار خون دور نگه دارد. برای جلوگیری از سردردهای ناشی از فشار خون و درمان آن ها می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.