هماتوم ساب دورال چیست

هماتوم ساب دورال نوعی خون‌ مردگی داخل مغز است که به علت های مختلف چون ترومای سر رخ می دهد. این نوع آسیب مغزی می ‌تواند در انواع مختلف بروز پیدا کند و موجب عوارض متعدد مانند کوفتگی در سر شود. این نوع خون مردگی بین دورال و مغز رخ یعنی زیر سخت شامه مشاهده می شود. درمان به موقع این نوع هماتوم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این خون مردگی در برخی از مواقع می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. در ادامه مطلب عوامل و علائم بیماری بیشتر شرح داده می شوند.

انواع هماتوم ساب دورال چیست؟

هماتوم ساب دورال در ۳ نوع حاد، مزمن و تحت حاد بروز پیدا می کند. در هماتوم حاد علائم با فاصله کمی بعد از وارد شدن آسیب به سر خود را نشان می ‌دهند؛ در حالی که علائم هماتوم مزمن ممکن است بعد از هفته ها بروز پیدا کند. زمانی که شدت ضربه مختصر باشد؛ هماتوم مزمن بروز پیدا می کند. هماتوم حاد بیشتر در افرادی با سن پایین و هماتوم مزمن بیشتر در افراد مسن مشاهده می شود.
مهم ترین انواع هماتوم ساب دورال عبارتند از:
هماتوم ساب دورال حاد
این نوع هماتوم، ضایعه توده ای داخل جمجمه ایجاد می کند که شبیه هماتوم اپیدورال و آبسه است. علائم این نوع هماتوم می تواند شبیه به علائم اختلالات تشنجی و مسمومیت‌های دارویی باشد.
هماتوم ساب دورال مزمن
این نوع هماتوم به صورت ضایعات فراگیر داخل جمجمه‌ای بروز پیدا می کند و علائم آن مشابه اختلالات متابولیک، مسمومیت های دارویی و اختلالات تشنجی است. سردردهای تنشی در این نوع هماتوم مشاهده می شود. ممکن است بعضی از افراد در اثر این نوع هماتوم به دمانس مبتلا شوند.

هماتوم ساب دورال چیست

چه عواملی سبب ایجاد هماتوم ساب دورال می شود؟

علت اصلی و مهم ایجاد خون مردگی ساب دورال، آسیب دیدگی سر است. از زمانی که به سر ضربه وارد می شود، مویرگ ها و رگ های ظریف دچار کشیدگی و پارگی می‌ شوند و خونریزی زیر دورا اتفاق می افتد. این نوع خونریزی شایع ترین و کشنده ترین ضایعه داخل جمجمه ای بعد از وارد شدن ضربه به سر است. اگر در اثر ضربه وریدهای کورتیکال دچار پارگی شوند یا ضایعات مغزی پارانشیمی مانند کانتیوژن به وجود بیاید و آسیب منتشر آکسونال اتفاق افتد؛ هماتوم ساب دورال رخ می دهد. برخی از عوامل می‌ توانند به عنوان عوامل خطر نقش ایفا کنند و احتمال ایجاد این نوع هماتوم پس از وارد شدن آسیب به سر را افزایش دهند. برخی از مهم ترین عوامل خطر عبارتند از:
مصرف داروهای ضد انعقاد
افرادی که داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت مانند وارفارین و آسپرین مصرف می کنند؛ بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند زیرا وارد شدن یک آسیب جزئی هم می ‌تواند باعث هماتوم ساب دورال در این افراد شود.
کاهش فشار مایع مغزی نخاعی
زمانی که مایع مغزی نخاعی به دلایل مختلف مانند برخی از بیماری ها، دچار کاهش فشار در فضای زیر عنکبوتیه می ‌شود و ماده دورا از حفره مغزی دور می شود؛ خون‌مردگی ساب دورال رخ می دهد.
مصرف مشروبات الکلی
مصرف زیاد مشروبات الکلی باعث آتروفی مغز و افزایش طول رگ های مغز می شود که این عامل باعث پارگی رگ ها و ایجاد خون مردگی ساب دورال می شود.
سایر عوامل خطرناک عبارتند از:
سندروم کودک متزلزل
افزایش سن
کوچک شدن مغز
نشت مایع مغزی نخاعی
تشنج

هماتوم ساب دورال با چه علائمی بروز پیدا می کند؟

علائم هماتوم ساب دورال با توجه به سن، نوع هماتوم، واکنش بدن، محل هماتوم، میزان خونریزی و سایر شرایط پزشکی بستگی دارد. علائم هماتوم ممکن است بلافاصله بروز پیدا نکنند و بروز آنها حداقل تا دو هفته به تاخیر بیفتد. در صورتی که خونریزی خون مردگی بیش از حد باشد مغز تحت فشار قرار می گیرد و علائمی مانند افزایش فشار داخل جمجمه مشاهده می شود.
علائم هماتوم ساب دورال حاد به صورت پیش رونده بروز پیدا می کنند و اغلب در این افراد کما با وضعیت دسربره رخ می دهد. نشانه های نورولوژیکی موضعی در افراد مبتلا مشاهده می شود.
علائم هماتوم ساب دورال مزمن به صورت تدریجی رخ می ‌دهد و اغلب در این افراد سر درد، اختلال راه رفتن، تشنج و نشانه های موضعی عصبی مشاهده می ‌شود.
در صورتی که هرنیاسیون اتفاق بیفتد مردمک گشاد می شود و چشمی که در سمت ضایعه وجود دارد نمی تواند به نور پاسخ درستی دهد.
از مهم ترین علائم هماتوم ساب دورال عبارتند از:
• احساس خواب آلودگی به همراه حالت گیجی
• استفراغ بدون حالت تهوع
• احساس ضعف و کرختی در یک طرف بدن
• از دست دادن هوشیاری
• ناتوانی در گفتار
• وزوز گوش
• حرکت غیر عادی چشم

هماتوم ساب دورال چیست

از چه طریقی می توان هماتوم ساب دورال را تشخیص داد؟

برای تشخیص ضایعه هماتوم ساب دورال باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد. متخصص مغز و اعصاب در ابتدا شرح حال کامل از بیمار می گیرد و معاینه نورولوژی انجام می دهد. در صورتی که پزشک حدس بزند هماتوم ساب دورال اتفاق افتاده است؛ از سایر روش ‌های تشخیصی دیگر استفاده می کند. مهم‌ترین راه‌های تشخیصی هماتوم ساب دورال عبارتند از:
سی تی اسکن بدون کنتراست
در سی تی اسکن ‌مغز هر گونه اثر توده‌ای و ادم مغزی قابل مشاهده است و از این طریق پزشک ساب دورال مزمن و حاد را تشخیص می دهد. در هماتوم ساب دورال حاد ضایعه مقعر و هلالی شکل قابل مشاهده است.
ام آر آی
ام آر آی بیشتر برای تمیز دادن ساب دورال مزمن از هیگروما استفاده می شود.
سایر و روش های تشخیصی عبارتند از:
EEG
آزمایش CSF

مراجعه به پزشک
هماتوم ساب دورال که در اثر ترومای مغزی و آسیب به سر رخ می دهد، نوعی خون مردگی در زیر سخت شامه است که می ‌تواند باعث عوارضی مانند تشنج، دمانس و زوال عقل و کما شود. برای درمان این عارضه باید به متخصص جراح مغز و اعصاب مراجعه کرد. متخصص جراح مغز و اعصاب از طریق روش ‌های تشخیصی مانند سی‌تی‌اسکن به هماتوم پی می ‌برد و از طریق روش هایی مانند جراحی، دارو درمانی و کنترل خونریزی این عارضه را درمان می کند. همچنین متخصصان از طریق روش‌ های پیشگیری مانند انتوباسیون درناژ جراحی و لازیکس از آسیب های ثانویه مغز جلوگیری می کنند. برای درمان این عارضه می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.