نکات و تکنیک های مهم پیشگیری از میگرن

نکات و تکنیک های مهم پیشگیری از میگرن

<p style=”text-align: justify;”>با جلوگیری از عوامل محرک ، تنظیم عوامل رژیم غذایی یا سبک زندگی یا مصرف مکمل ها می توان از میگرن جلوگیری کرد. داروهای پیشگیری کننده میگرن نیز موجود است. روش های پیشگیری از میگرن که بهترین نتیجه را دارند ، بسته به فرد متفاوت است. گاهی اوقات ، ممکن است لازم باشد فرد چندین روش را امتحان کند تا شاهد پیشرفت باشد. در این مقاله راهکارهای پیشگیری از میگرن و نحوه استفاده از آنها بررسی خواهد شد.

میگرن

پیشگیری از میگرن شامل

میگرن یک بیماری عصبی است که همراه با سایر علائم باعث سردردهای دردناک می شود. این شامل:

  • حساسیت به نور یا صدا
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • هاله ، که به اختلالات عصبی قبل از میگرن اشاره دارد

در حال حاضر هیچ درمان دائمی برای میگرن وجود ندارد. با این حال ، روش های پیشگیری می تواند به کاهش شدت یا فرکانس قسمت ها کمک کند.

برخی از رویکردهای پیشگیری از میگرن عبارتند از:

  • ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا شیوه زندگی برای جلوگیری از عوامل تحریک کننده
  • مکمل هایی مانند منیزیم را امتحان کنید
  • داروها را امتحان کنید
  • درمان های مکمل را امتحان کنید
  • زمان میگرن را یادداشت کنید

بسیاری از افراد دریافتند که برخی بوها ، غذاها ، رفتارها یا عادات خاص می توانند به میگرن کمک کنند. با شناسایی و اجتناب از این عوامل محرک ، در صورت امکان ، برخی از افراد ممکن است متوجه بهبود چشمگیر علائم خود شوند.

چند نمونه از عوامل شایع میگرن عبارتند از:

  • خیلی زیاد یا کم خوابیدن
  • گرسنه بودن
  • بوهای شدید
  • چراغ های روشن
  • دود سیگار
  • برخی از غذاها یا نوشیدنی ها
  • استرس یا احساسات شدید
  • نوسانات هورمونی

داشتن یک دفترچه یادداشت میگرن می تواند در شناسایی عوامل محرک موثر باشد. در یک دفترچه یادداشت میگرن ، افراد هر میگرن خود را به همراه هر رویداد قابل توجهی که در آن روز اتفاق افتاده ، ثبت می کنند.

برای شروع دفتر میگرن:

  • شروع به ذکر تاریخ و زمان هر میگرن کنید.
  • علائم ، شدت آنها و هر آنچه باعث بهتر یا بدتر شدن آنها شود را وارد کنید.
  • هر اطلاعاتی را که می تواند در شناسایی عوامل تحریک کننده مانند مصرف غذا یا نوشیدنی ، سطح انرژی یا خلق و خوی کلی کمک کند ، ثبت کنید.
  • همچنین زنان بهتر است توجه داشته باشند که علائم آنها در چه زمانی از چرخه قاعدگی رخ می دهد.

با گذشت زمان ، این دفترچه یادداشت ممکن است به افراد اجازه دهد الگوها را بین روزهایی که میگرن تجربه می کنند شناسایی کرده و به آنها کمک کند تا عوامل محرک خاصی را تعیین کنند. سپس می توانند در صورت لزوم تغییراتی در رژیم غذایی یا سبک زندگی ایجاد کنند. خاطرات میگرن علاوه بر اینکه برای شناسایی علت مفید است ، می تواند برای نشان دادن به پزشک یا پیگیری اینکه آیا یک روش درمانی جدید موثر است یا نه ، نیز مفید باشد.

از عوامل محرک خودداری کنید

هنگامی که فرد متوجه می شود که چه عواملی می تواند در میگرن او موثر باشد ، می تواند شروع به ایجاد تغییراتی برای جلوگیری از عوامل تحریک کننده میگرن کند. اجتناب از عوامل تحریک کننده همیشه امکان پذیر نیست ، بنابراین تمرکز بر آنچه در اختیار فرد است کمک کننده خواهد بود. برخی از نمونه های تغییراتی که بسته به هر فرد ممکن است کمک کند شامل موارد زیر است:

  • خوردن وعده های غذایی منظم برای جلوگیری از گرسنگی
  • هیدراته ماندن ، به ویژه در حین ورزش یا بعد از آن
  • نگه داشتن یک برنامه منظم خواب برای جلوگیری از کم خوابیدن یا زیاد خوابیدن
  • محدود کردن یا اجتناب از مصرف کافئین ، دود سیگار و الکل
  • برداشتن گامهایی برای کاهش و مدیریت استرس ، مانند استراحت منظم هنگام کار

بسیاری از این استراتژی ها بی خطر هستند ، بنابراین امتحان آنها خطر را در پی ندارد. چند نمونه از تغییرات خاص تر که ممکن است به افرادی که می توانند عوامل محرک خاص را شناسایی کنند ، کمک کند:

  • اجتناب از غذاهای خاص یا مواد افزودنی غذایی
  • جلوگیری از نورهای روشن یا چشمک زن
  • پرهیز از ورزش شدید

اگر به نظر می رسد بسیاری از غذاها باعث میگرن می شوند با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید ، زیرا ممکن است این علائم نشان دهنده یک وضعیت متفاوت مانند عدم تحمل غذا باشد.

پیشگیری از میگرن

مکمل ها

برخی تحقیقات نشان می دهد برخی از مواد مغذی و مکمل های گیاهی ممکن است احتمال میگرن را کاهش دهند. به یاد داشته باشید که مکمل ها می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. قبل از استفاده از مکمل ها ، همیشه با پزشک صحبت کنید ، مخصوصاً اگر همزمان از داروهای دیگر استفاده می کنید. برحی از مکمل ها :

منیزیم

طبق یک بررسی در سال ۲۰۲۰ ،  کمبود منیزیم با خطر بالای میگرن ارتباط دارد. علاوه بر این ، یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۸ نشان داد که منیزیم احتمالاً به عنوان یک داروی پیشگیرانه برای میگرن موثر است. منیزیم نقش مهمی در سیگنال های الکتریکی منتقل شده بین نورون ها دارد ، که نشان می دهد که چرا سطح پایین منیزیم باعث میگرن می شود. میزان منیزیم مورد نیاز افراد در روز بسته به سن و جنس آنها متفاوت است.

ویتامین B2

برخی مطالعات کوچک حاکی از آن است که ویتامین B2 یا ریبوفلاوین می تواند به کاهش دفعات بروز میگرن کمک کند. یک مطالعه قدیمی از سال ۲۰۰۴ نشان داد که ۴۰۰ میلی گرم ویتامین B2 پس از ۴ ماه به طور قابل توجهی تعداد دفعات میگرن را کاهش می دهد. افراد ممکن است مایل باشند ویتامین B2 را در ترکیب با سایر روش های درمانی امتحان کنند.

کوآنزیم Q10

تحقیقات جدید نشان می دهد که کوآنزیم Q10 (CoQ10) ممکن است فرکانس یا مدت زمان وقوع میگرن را کاهش دهد.

داروها

افرادی که دوره های مکرر میگرن را تجربه می کنند ممکن است نیاز به دارو داشته باشند.  یکی از محبوب ترین داروهای میگرن تریپتان ها هستند. این داروها به طور خاص در مورد میگرن کار می کنند. تریپتان ها نمی توانند از میگرن جلوگیری کنند ، اما با شروع علائم می توانند از پیشرفت علائم جلوگیری کنند.داروهایی که ممکن است از بروز میگرن جلوگیری کنند عبارتند از:

  • آنتاگونیست های پپتیدی مربوط به ژن کلسی تونین ، که شامل ارنوماب و اپتینوزوماب است
  • داروهای ضد فشار خون ، مانند مسدود کننده های کانال کلسیم یا بتا-بلاکرها
  • ضد تشنج ، مانند توپیرامات
  • داروهای ضد افسردگی ، مانند آمی تریپتیلین یا ونلافاکسین
  • بوتاکس ، که پزشکان می توانند هر ۳ ماه یکبار برای میگرن مزمن تزریق کنند

افراد مبتلا به میگرن که عمدتا به دلیل تغییرات هورمونی یا میگرن قاعدگی است ، ممکن است از داروهای هورمونی بهره مند شوند. اینها می تواند شامل قرص های جلوگیری از بارداری یا هورمون درمانی باشد.

( دارو ها باید توسط متخصص تجویز شود و بدون معاینه و نسخه دارو مصرف نکنید )

درمان های مکمل

چندین روش درمانی مکمل می تواند به کاهش منظم بودن دوره های میگرن کمک کند. در بخش های زیر برخی از این روش های درمانی با جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد.

طب سوزنی

یک بررسی قدیمی کاکرین در سال ۲۰۰۹ برخی شواهد را نشان داد که طب سوزنی ممکن است به کاهش درد میگرن کمک کند. مطالعات قبلی حاکی از آن بود که طب سوزنی ممکن است به همان اندازه داروهای استاندارد میگرن موثر باشد اما خطر عوارض جانبی آن کمتر است. طب سوزنی ممکن است به طور ویژه در کنار سایر درمان های میگرن موثر باشد.

بازخورد زیستی

بیوفیدبک به افراد کمک می کند تا از عملکردهای بدنی خود آگاه شوند تا بتوانند کنترل یا تنظیم آنها را بیاموزند. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۷ ، یک مطالعه نشان داد که ۶۲٪ از شرکت کنندگان تحت بیوفیدبک بهبود جزئی یا کلی علائم میگرن را تجربه کرده اند. شرکت کنندگان به طور متوسط ​​در طول ۶ ماه ۴۰ جلسه بیوفیدبک داشتند. فقط ۱۶٪ از آنها اصلاً بهبودی نداشته اند.

تعدیل عصبی

Neuromodulation درمانی است که از تکانه های الکتریکی ضعیف یا آهن ربا برای تحریک اعصاب استفاده می کند. پزشکان فکر می کنند که ممکن است با جلوگیری از فعالیت مغزی مرتبط با میگرن یا آزاد سازی مواد شیمیایی تسکین دهنده درد، میگرن را بهبود دهند. برخی از انواع تعدیل عصبی که می توانند به کاهش میگرن کمک کنند عبارتند از:

  • تحریک عصب سه قلو خارجی
  • تحریک مغناطیسی تک جمجمه ای
  • تحریک عصب واگ از طریق پوست

سازمان غذا و دارو (FDA) برخی از دستگاه های تعدیل عصبی را برای استفاده در مطب پزشک تأیید کرده است.

خلاصه

برخی از افراد ممکن است بتوانند با شناسایی عوامل محرک ،بتوانند از بروز میگرن جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهند ، سپس رژیم غذایی یا برنامه روزانه خود را متناسب با آن تنظیم کنند. سایر روش های پیشگیری از میگرن شامل درمان های مکمل و برخی مکمل های غذایی است. با این حال ، افراد مبتلا به دوره های میگرنی مکرر یا شدید ممکن است برای بهبود کیفیت زندگی خود به داروهایی نیاز داشته باشند. با پزشک صحبت کنید تا تشخیص داده شود و در مورد گزینه های درمان اطلاعات کسب کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها