دکتر رادنوش پشم فروش – فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی

کاربرد RTMS در درمان اضطراب

کاربرد RTMS در درمان اضطراب
آنچه می خوانید...


امروزه دغدغه‌ های افراد در زندگی زیاد شده است و افراد در مواقع مختلف با اضطراب و استرس دست و پنجه نرم می کنند. پزشکان ممکن است برای درمان آن از روش های مختلفی کمک بگیرند. یکی از روش‌ ها استفاده از دستگاه RTMS برای درمان آن است؛ چرا که از انرژی مغناطیسی برای تحریک مغز استفاده می کند و بر خلق ‌و خو تاثیر می گذارد. امروزه تاثیر آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ های مغز و اعصاب به اثبات رسیده است. با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل تری در مورد کاربرد این روش در درمان این بیماری خدمت شما ارائه کنیم.

اضطراب چیست؟

اضطراب، واکنش طبیعی انسان ها به فشارهای روانی است. همه ما در زندگی گاهی با ناملایمات و موقعیت های تهدید آمیزی مواجه می شویم. مثلا ممکن است در زمان امتحان یا زمان گرفتن تصمیمات مهم و حساس مضطرب شویم. اگر فرد می تواند آن را کنترل کند اضطراب طبیعی محسوب می شود.

اما اگر این دلشوره به صورت ترس و نگرانی بیش از اندازه باشد و فرد نتواند آن را کنترل کند و در زندگی روزمره او اختلالی ایجاد کند بیماری روحی به حساب می آید. این افراد مدام احساس نگرانی، اندوه و پریشانی می کنند و اگر درمان نشوند با مشکلات زیادی مواجه می شوند. اما با درمان آن می توانند به زندگی عادی برگردند. یکی از روش های درمان که برای این منظور توصیه می شود روش RTMS یا تحریک مغناطیسی مغز است.

کاربرد RTMS در درمان اضطراب
کاربرد RTMS در درمان اضطراب

چگونه می توان با RTMS اضطراب را درمان کرد؟

دستگاه RTMS، دستگاهی است که در درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات روانی و عصبی کاربرد دارد. در درمان اضطراب هم می توان از این روش بهره برد. این روش یک متد درمانی منحصر به فرد به شمار می آید. دستگاه مزبور یکی از جدیدترین دستگاه هایی است که در حوزه درمان استفاده می شود. معنی آن تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای است. با این دستگاه، مغز را به صورت الکتریکی تحریک می کنند.
با استفاده از این روش درمانی غیر تهاجمی، فعالیت الکتریکی مغز از میدان های مغناطیسی تاثیر می گیرد. وقتی با استفاده از دستگاه RTMS روی سر بیمار میدان مغناطیسی به وجود می آید، اشعه های آن از پوست حرکت کرده و به سمت مغز می رود و بعد از اینکه روی کورتکس مغز تاثیر گذاشت می تواند انواع اختلالات را درمان کند. لازم به ذکر است که این دستگاه برق و شوک نمی دهد و فقط وظیفه آن، گرفتن انرژی الکتریکی و تبدیل به میدان مغناطیسی است به همین دلیل ضرری ندارد.

مراحل درمان اضطراب با دستگاه RTMS

با استفاده از این دستگاه، مغز بیمار تحریک می شود و تغییرات گسترده ای در فعالیت مغز ایجاد می شود. برای شروع باید جواهرات و زیورآلات و کارت بانکی را خارج کنید و بیرون از اتاق ببرید؛ چون به جریان مغناطیسی حساس هستند. مراحل درمان اضطراب با آن به ترتیب زیر است:

● ابتدا باید روی صندلی مخصوصی بنشینید.
● ابزارهایی روی سر شما قرار می گیرند که تحریک میدان مغناطیسی را فراهم می کنند.
● تحریکات الکتریکی مزبور باعث می شوند که همه نورون های مغزی در یک قسمت خاص تحت تاثیر اشعه قرار بگیرند.
● به این ترتیب با تحریک کردن یا بازداری کردن از فعالیت های مختلف مغزی، بسیاری از بیماری های روحی و روانی درمان می شود.
مزایای درمان اضطراب با دستگاه RTMS نسبت به دارو درمانی
پزشکان به بیمارانی را که تحت نظر آنها یک دوره درمانی با دارو را گذرانده و نتیجه نگرفته اند، ممکن است پیشنهاد دهند با این روش، تحت درمان قرار گیرند. از مزایای این روش نسبت به دارو درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش عوارض داروهای شیمیایی را ندارد

در روش درمان دارویی، بیمار باید ماه ها یا سال ها از دارو استفاده کند که با عوارضی همراه است. این داروها که توسط پزشک متخصص تجویز می شود برای درمان اضطراب لازم است و بیمار باید مصرف کند، ولی چون دارو در معده حل می شود و دستگاه گوارش آن را جذب و وارد خون می کند از طریق گردش خون به همه نقاط بدن پخش می شود؛ بنابراین درمان این بیماری با روش RTMS می‌ تواند از بروز عوارض در بدن جلوگیری کند.

  • طول دوره درمان در این روش کمتر از روش دارو درمانی است

استفاده از دستگاه RTMS نسبت به دارو درمانی یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم طول دوره درمان است. اگر برای درمان بیماری اضطراب دارو تجویز شود بیمار مجبور است ماه ها و سال ها دارو مصرف کند؛ چرا که اگر بیمار از مصرف دارو امتناع کند احتمال اینکه بیماری او عود کند، زیاد است. در روش درمان دارویی حتی ممکن است بیمار مجبور باشد تا آخر عمر دارو مصرف کند. در مورد روش درمان با این دستگاه بیمار تنها به یک دوره درمان ۲۰– ۱۵ جلسه‌ ای نیاز دارد و معمولا جلسات آن هر روز بوده و در هر هفته‌ به ۵ الی ۶ جلسه درمان نیاز دارد، بیمار بعد از گذشت حداکثر ۲۰ روز درمان می شود. ممکن است پس از بهبود یافتن بیمار با نظر پزشک معالج، دارو‌های تجویزی کم یا حتی قطع شود.

  • این روش مقرون به صرفه تر از درمان دارویی است

یکی دیگر از مزایای مهم درمان با این دستگاه، هزینه های پایین آن نسبت به روش دارو درمانی است.

کاربرد RTMS در درمان اضطراب

هزینه درمان با دستگاه RTMS

درمان اضطراب با این روش مقرون به صرفه تر از روش های درمانی دیگر است؛ چون با این روش زودتر به نتیجه می رسید. با این حال هزینه درمان با این روش به عواملی بستگی دارد. یکی از این عوامل تعداد جلساتی است که پزشک با توجه به بیماری و شدت آن در نظر می گیرد. بالطبع هر چه شدت بیماری بیشتر باشد نیاز به تعداد جلسات بیشتری دارید و در نتیجه هزینه آن بر این اساس تعیین می شود؛ همچنین مدت زمانی که در هر جلسه لازم است تحت درمان باشید در میزان هزینه درمان موثر است.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در هزینه، استفاده از دستگاه های پیشرفته تر است. به این ترتیب که این دستگاه ها در صورت استهلاک و تعمیر آنها هزینه های بیشتری می طلبد و در نتیجه در افزایش هزینه درمان موثر است. مورد دیگر عامل انسانی است به این معنی که میزان تخصص فردی که این دستگاه را به بیمار متصل می کند در هزینه درمان تاثیر می گذارد. اگر تکنسین ساده این کار را انجام می دهد هزینه کمتری برای درمان می پردازید. اما اگر درمانگر مسلط به RTMS و بیماری های مغز و اعصاب حضور داشته باشد هزینه بیشتری پرداخت می کنید.

مراجعه به پزشک
روش RTMS یکی از روش هایی است که برای درمان اضطراب توصیه می شود. این روش غیر تهاجمی، درد و عوارضی ندارد و در طی چند جلسه مشکل فرد برطرف می شود. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که مدام مضطرب هستید، می توانید به دکتر رادنوش پشم فروش که فوق تخصص اینترونشنال نورو رادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب هستند مراجعه کنید و از درمان های تخصصی ایشان برخوردار شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر به همین سایت مراجعه کنید.

دکتر رادنوش پشم فروش

فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی
دارای بورد تخصصی بیماری های مغز، اعصاب و ستون فقرات

اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت