مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس میگرن

<p style=”text-align: justify;”>میگرن جز سردردهای مزمن و مکرر است است کع عموما یک طرف سر را دربر میگیرد، البته نوعی از آن وجود دارد که دو طرف سر را در برمیگیرد. میگرن سردردی شدید و اذیت کننده است و بر اثر تغییرات فیزیولوژی در مغز ایجاد می شود. این سردردها بر اثر از سنین کودکی آغاز و همراه فرد باقی می ماند. خانم هایی که بعد از سن بلوغ به میگرن مبتلا می شوند بیشتر از آقایان است. این بیماری قادر است ابعاد مختلف زندگی انسان را در بربگیرد و اختلالات جدی در زندگی شخصی و اجتماعی فرد ایجاد کند. به همین دلیل درمان میگرن بسیار مهم است.
بوتاکس درمانی برای میگرن محسوب می شود که مورد تایید سازمان غذا و دارو می باشد. علت تاثیر این تزریق بوتاکس برای درمان میگرن هنوز مشخص نیست. قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید که آیا این درمان برای شما مناسب هست یا خیر.
بعد از تزریق بوتاکس برای کاهش عوارض و رسیدن به نتیجه مطلوب مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس میگرن بسیار اهمیت دارد.

درمان میگرن

برای درمان میگرن راه هایی مانند مصرف مسکن، درمان ‌های گیاهی، تغییر در رژیم غذایی، سعی در کنترل استرس و… می باشد. اما یکی دیگر از راه های درمانی برای میگرن تزریق بوتاکس می باشد.
بوتاکس برای درمان میگرن دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو می باشند.

نحوه انجام بوتاکس میگرن

بوتاکس نوعی دارو می باشد که از یک نوع باکتری سمی ایجاد شده است و به هیچ عنوان نباید بصورت خوراکی مصرف شود زیرا می تواند موجب مسمومیت های خطرناک شود. اما برعکس تزریق آن این عارضه را ندارد که از سال ۲۰۰۰ برای رفع چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد بوتاکس برای درمان میگرن به صورت اتفاقی کشف شد. این اتفاق به این صورت بود که افراد مبتلا به میگرن از بوتاکس که برای رفع چین و چروک ناحیه پیشانی استفاده کردند بعد از مدتی متوجه شدند که میگرن آنها بهبود پیدا کرده است. همین امر موجب شده است تزریق بوتاکس جز درمان های میگرن باشد. امروزه فواید درمانی دیگر بوتاکس در حال بررسی است.
نحوه عملکرد بوتاکس هنوز مشخص نشده است و می توان گفت که نحوه عملکرد بوتاکس مانند مسکن است و زمانی که وارد سلول های عصبی می شوند و جلوی انتقال دهنده های عصبی را خواهد گرفت و مانع از انتقال پیام درد خواهد شد و فرد درد حاصل از میگرن را تجربه نخواهد کرد.

اثرات بوتاکس بر میگرن

اما باید بدانید که میزان دفعات ابتلا به سردرد و شدت سردرد در افرادی که تزریق انجام داده اند کاهش پیدا کرده است. و درصد افرادی که نتایج امیدوارکننده ای از بوتاکس میگرن دریافت کرده اند بالا می باشد.

تعداد جلسات درمان میگرن با بوتاکس

تعداد به جلسات تزریق بوتاکس به عواملی مانند اثربخشی آن روی بدن شما و تشخیص پزشک وابسته است، اما عموما هر ۳ ماه یکبار تزریق توصیه می شود. البته بازه زمانی تزریق بین دو الی پنج ماه متغیر است.

دوز تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

دوز تزریق بوتاکس نیز متغیر است و ممکن است میزان آن در جلسات مختلف متفاوت باشد.

محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن شامل پیشانی، پشت سر، شقیقه‌ها، گردن و بینی می باشد.

نکته : حتما تزریق بوتاکس برای درمان میگرن را تحت نظر پزشک متخصص (مغز و اعصاب) انجام دهید.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای بوتاکس میگرن هستند ؟

این سوال را باید از پزشک متخصص بپرسید، اما عموما بوتاکس برای میگرن های مزمن، سردردهای تنشی، سردردهای ناحیه پس سری و سردردهای همراه درد گردن بسیار مفید است. بیشترین فایده‌ی بوتاکس میگرن برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن دیده می‌شود.
تزریق بوتاکس نباید برای افرادی که کمتر از ۱۴ بار در ماه دچار سردرد می شوند استفاده کرد.

بوتاکس برای درمان میگرن

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس میگرن

بعد از تزریق بوتاکس چه به منظور درمان و چه به منظور زیبایی باشد باید نکات زیر را رعایت کنید.

یکی از مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که شما نباید محل تزریق را دستکاری و لمس کنید. از ماساژ دادن قسمت هایی که تزریق در آن انجام شده است حداقل باید تا ۲۴ ساعت خودداری کنید. زیرا این کار موجب خواهد شد که مواد تزریق شده به سایر قسمت های پوست منتقل شود.

آرایش کردن یا شستن صورت بعد از بوتاکس ممنوع است. نباید از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده کنید. این توصیه تا ۷ روز قبل و بعد از بوتاکس میگرن باید رعایت کنید.

بعد از بوتاکس برای خواب باید نکاتی را رعایت کنید. صورت خود را بر روی ناحیه ای که بوتاکس در آن انجام شده است نگذارید. بهتر است شب ها به پشت بخوابید.

بعد از انجام بوتاکس تا ۲۴ ساعت از در معرض آفتاب قرار گرفتن دوری کنید و به هیچ وجه اقداماتی برای برنزه شدن انجام ندهید.

بعد از تزریق بوتاکس باید از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین، مانند دویدن، ورزش کردن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. از بدن خود کار نکشید.

تا ۴۸ ساعت بعد از انجام بوتاکس میگرن سفر مخصوصا سفر هوایی نداشته باشید. درباره‌ی ماشین هم این نکته را رعایت کنید و از رانندگی خودداری کنید.

اگر در قسمت هایی از پوست فرد که بوتاکس انجام شده است کبودی ایجاد شود می توانید از آرنیکا یا ویتامین K برای کاهش کبودی استفاده کنید.

تا یک هفته قبل و بعد از تزریق بوتاکس بهتر است از مصرف الکل بپرهیزید. الکل موجب رقیق شدن جریان خون می شود و ممکن است کبودی ها را تشدید کند.

در صورتی که از نتیجه کار ناراضی بودید می توانید آن را ترمیم کنید.

بهتر است تا ۴ الی ۵ ساعت دراز نکشید.

به مدت ۲۴ ساعت حمام نکنید و با آب داغ صورت خود را نشویید.

اگر در محل تزریق تورم وجود دارد از کمپرس آب سرد برای کاهش تورم استفاده کنید.

یکی از مواردی که باید رعایت کنید این است که نباید از لایه برداری هایی مانند میکرودرم و سایر لایه برداری های شیمیایی استفاده کنید.

اگر بعد از تزریق بوتاکس متوجه عوارض جانبی شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض بوتاکس میگرن

بوتاکس در صورتی که به صورت خوراکی مصرف شود خطرناک است. خطرات و عوارض در تزریق بوتاکس میگرن وجود دارد. اگر جوانب احتیاط رعایت نشود و این کار تحت نظر پزشک انجام نشود امکان کشنده بودن وجود دارد. امکان وقوع این اتفاق بسیار نادر است.
واکنشش نشان دادن نسبت به تزریق بوتاکس
تنگی نفس
کهیر
احساس موقتی ضعف و سستی
کبودی در ناحیه‌ی تزریق
تورم در پا
و غیره

اگر با هر کدام از این علائم رو به رو شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

هزینه بوتاکس میگرن

هزینه بوتاکس میگرن بسته به هر فرد ، تعداد دفعات تزریق و محل آن متفاوت است. بوتاکس میگرن درمان ارزانی نیست و به علت بازدهی بالای آن درمان مناسبی برای مبتلایان به میگرن می باشد.