ورزش های مناسب بعد از سکته مغزی

ورزش های مناسب بعد از سکته مغزی

<p style=”text-align: justify;”>در صورتی که خونرسانی به مغز که شامل مواد غذایی و اکسیژن است قطع شود، سکته مغزی رخ می دهد. عوارض ایجاد شده بسته به محل و شدت آن متفاوت است. شایع ترین علائم و عوارض آن ایجاد مشکلات جسمی و حسی در اندام های فرد می باشد. مشکلاتی مانند بلع و تکلم با گفتار درمانی قابل برطرف کردن می باشد. ولی اگر دچار مشکلات جسمی در اندام های بدنتان شدید و در کارهای روزانه دچار مشکل شدید می توانید از کاردرمان یا فیزیوتراپ کمک بگیرید. 
ورزش های بعد از سکته مغزی بر اساس نوع آسیب متفاوت خواهد بود. در این جا ورزش های مخصوصی که بعد از سکته مغزی باید انجام دهید را به شما معرفی خواهیم کرد. تشخیص اینکه کدام یک از تمرینات برای شما مناسب است توسط پزشک، کاردرمان یا فیزیوتراپ قابل انجام است. 

ورزش های بعد از سکته مغزی

ورزش های بعد از سکته مغزی

عملکرد مغز به این صورت است که در صورت تحریک بعد از آسیب می تواند مهارت های از دست داده را دوباره به دست آورد. به همین دلیل توصیه می شود که فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل ۲۴ ساعت بعد از سکته آغاز شود زیرا ۶ ماه اول مغز ما فرصت بیشتری برای ریکاوری خواهد داشت. ورزش های بعد از سکته مغزی با هماهنگی متخصص و همراه او باید انجام شود. در برخی از تمرینات توسط همراه باید انجام شود. تمرینات به تحریک اعصاب کمک می کند. 

ورزش های پا برای سکته مغزی

این تمارین برای سکته مغزی تعادل و راه رفتن بیماران کمک می کند. 

تمرین برای مچ پا

گاهی سکته مغزی ممکن است در مچ پا مشکل ایجاد کند. پای آسیب دیده را بر روی پای دیگر قرار دهید سپس کف پای خود را بگیرید و کف پای خود را به جلو و عقب حرکت دهید. اگر در انجام این کار به مشکل برخوردید می توانید از همراه خود کمک بگیرید. 
توصیه می شود که این حرکت را حداقل ۱۰ بار انجام دهید. 

تمرین برای زانو

روی صندلی بنشینید یکی از پاهای خود را بالا بیاورید و سپس آن را به آرامی پایین بیاورید و روی زمین بگذارید. سپس این کار را با پای دیگر امتحان کنید. 
توصیه می شود که این حرکت را حداقل ۱۰ بار انجام دهید. 

تمرین رژه به حالت نشسته 

روی صندلی بنشینید و زانوی خود را تا سینه بالا بیاورید باید این تمرین را با حفظ تعادل انجام دهید، سپس پای خود را به حالت قبل بازگردانید و این کار را با پای دیگر امتحان کنید.
این تمرین را نیز برای هر پا ۱۰ دفعه تکرار کنید. 

ورزش های دست برای سکته مغزی

انجام حرکات دورانی 

یک بطری آب تهیه کنید و با دستان خود آن را بگیرید، سپس بصورت دورانی بطری را بر روی میز حرکت دهید. دورانی که انجم میدهید باید بزرگ باشد. از دستی که سالم است می توانید برای حرکت بطری استفاده کنید و بطری را به آرامی حرکت دهید. 
این کار را بهتر است حداقل ۱۰ بار در روز انجام دهید. 

حرکت آغوش باز 

بطری آب را برداشته و آن را با دستی که ضعف دارید بگیرید. آرنج خود را با بدن خود وصل کنید. به طوری که زاویه دستانتان نسبت به بدنتان ۹۰ درجه باشد. دستان خود را در حالت باز ، دست های خود را به هم نزدیک و از هم دور کنید. 

بدون وزنه ، وزنه بزنید!

این کار به صورت است که باید آرنج خود را روی میز قرار دهید، به دست خود زاویه ۹۰ درجه بدهید و سپس زاویه خود را کم کنید به طوری که کف دستتان به سمت صورتتان باشد. و سپس آن ررا به حالت اول باز گردانید. سپس این کار را با دست دیگرتان نیز امتحان کنید. 
این کار را بهتر است حداقل ۱۰ بار در روز انجام دهید. 

ورزش مچ دست ، انگشتان و دست برای سکته مغزی

ایجاد کشش در کف دست

دست خود را بر روی میز بگذارید، و سپس آن را به طور کامل روی سطح میز باز کنید. یا می توانید با استفاده از بطری آب این کار را انجام دهید، دستتان را بر روی میز بگذارید و بطری آب را بر روی کف دستان خود قرار دهید، سپس انگشتان خود را جمع کنید و بطری آب را محکم بگیرید. 
بهتر است هر کدام از تمرینات را ۱۰ مرتبه تکرار کنید. 

خم کردن مچ دستان

آرنج خود را بر روی میز قرار داده دستتان را بالاتر از سطح آرنج قرار دهید. و از دستی که سالم است برای خم کردن دست خود به سمت داخل کمک بگیرید. این حرکات را باید به آرامی حداقل ۵ بار در روز انجام دهید.

وزنه زدن با مچ 

این تمرین را می توانید با استفاده از وزنه یا بطری آب انجام دهید. به این صورت که باید با مچ دست خود وزنه بزنید. اگر توانایی لازم را ندارید بهتر است از دست دیگر یا همراه خود بخواهید تا به شما کمک کند و بطری آب را بالا بیاورید و سپس آن را پایین بیاورید. به طوری که فقط مچ دستان شما حرکت کند. این تمرین را می تواند تا ده بار تکرار کنید.

حرکت چپ و راست کردن مچ دست

کف دست خود را روی میز بگذارید و با استفاده از دست دیگر ، دست خود را به راست و چپ حرکت دهید. 

تمرینات سکته مغزی برای تعادل

تمرینات سکته مغزی برای تعادل

تمرینات تعادل به شما کمک می کند راحت بایستید، راه بروید و … . انجام تمرین حتما باید زیر تظر فیزیوتراپیست انجام شود. 

چرخاندن تنه 

این تمرین برای همه افرادی که دچار آسیب شده اند می تواند مفید باشد. روی یک صندلی بنشینید، دستان خود را بر روی ران یکی از پاهای خود بگذارید و سپس تنه خود را به آرامی به دو طرف بچرخانید این کار را می توانید تا زمانی که درد شما زیاد نشود انجام دهید. این حرکت را به آرامی باید انجام دهید، بطوری چرخش کامل تنه بعد از ۱۵ دقیقه انجام شود.

چسباندن زانو به سینه

به پشت دراز بکشید، پای چپ خود را به آرامی به سمت سینه خود بکشید. 

ضربه به انگشتان پا

به پشت دراز کشیده، پاهای خود را بالا آورده و در زاویه ۹۰ درجه قرار دهید. سپس یکی از پاهای خود را پایین بیاورید تا جایی که انگشتان پای شما زمن را لمس کند و دوباره پای خود را به حالت قبل بازگردانید. شما می توانید این تمرین را ۱۰ بار انجام دهید. 

ورزش شانه برای بیماران سکته مغزی

تمرینات شانه می تواند به توانبخشی دستان شما کمک کند. شانه جز مفصل های حساس و آسیب پذیر است. بهتر است زیر نظر فیزیوتراپیست این کار را انجام دهید. 

هل دادن بطری به اطراف 

یک بطری بر روی میز قرار دهید، و با استفاده از پشت دست بطری را هل داده و آن را حرکت دهید. زمانی که بطری را هل می دهید نباید شانه خود را بالا ببرید. سمت حالت برگشتی این کار را با جلوی دستتان انجام دهید و بطری را به جای قبل خود بازگردانید. 
این کار را می توانید ۵ بار تکرار کنید. 

هل دادن بطری به سمت جلو

بطری آب را نزدیک دستی که آسیب دیده است قرار دهید و دست خود را مشت کنید و آن را به آرامی به سمت جلو هل بدهید. این کار را می توانید ۵ بار تکرار کنید.

به شانه خود تکیه دهید!

همانطور که نشسته اید بر روی شانه خود تکیه داده و سپس پای خود را کمی بالا تگه دارید، فشاری که به شانه شما وارد می شود باید خفیف باشد و نباید کل وزن خود را بر روی شانه هایتان بیندازید. در صورتی که احساس درد نمی کنید به مدت ۱۰ ثانیه در همان حالت بمانید. اگر احساس درد کردید بلافاصله باید تمرین را قطع کنید. 

تمرین برای فلج مغزی

از عوارض فلج مغزی فلج یک یا چندین اندام است. فلجی می تواند اندام های یک طرف بدن را تحریک کند. تمرینات برای فلج اندام ها تمرینات غیرفعال باید باشند که یک نفر به شما کمک می کند تا حرکات را انجام دهید. 

چرخش به طرفین

برای انجام این تمرین به پشت دراز بکشید، پاهای خود را در زاویه ۹۰ درجه به هم چسبانده و به سمت طرفین ببرید و زانوهایتان باید کف زمین را حس کنند. 

پشت و رو کردن دست ها

کف دستی را که فلج شده است را بر روی میز قرار دهید. سپس از دست دیگر برای برگرداندن آن به پشت استفاده کنید. این حالت رفت و برگشتی را باید ۱۰ بار تکرار کنید. 

حرف آخر 

توان بخشی می تواند شامل انجام برنامه های گفتاردرمانی ، کاردرمانی و یا فیزیوتراپی باشد. این برنامه ها در ۶ ماه اوا می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی بهبود فرد داشته باشد. بیمار باید انگیزه بالا برای شرکت و انجام منظم تمرینات سکته مغزی داشته باشد. حمایت اعضای خانواده بیمار در این مسیر با انگیزه دادن و نحوه برخورد با بیمار بسیار اهمیت دارد. 

 

 
 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها