دکتر رادنوش پشم فروش – فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی

انواع روش های درمانی آنوریسم مغزی

انواع روش های درمانی آنوریسم مغزی
آنچه می خوانید...


به تورم و برآمدگی های عروق مغزی، آنوریسم مغزی گفته می شود. این برآمدگی ها در شکل های مختلفی مانند توت و دوک در رگ ها ظاهر می شوند. بسته به وضعیت بیمار، آنوریسم مغزی می تواند منجر به پارگی رگ ها شود یا بدون پارگی باقی بماند. هر یک از این حالات، علائم به خصوصی از خود نشان می دهند که درمان آن ها نیز بر حسب نوع آنوریسم انجام می شود. به دلیل حساسیت بالایی که این عارضه دارد، درمان آن به تشخیص و دقت بالایی نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم پیرامون انواع روش های درمانی آنوریسم مغزی بررسی کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

علائم آنوریسم مغزی بدون پارگی

علائم مربوط به آنوریسم مغزی می توانند میزان خطرناک و اورژانسی بودن بیماری را مشخص کنند. در این بخش به علائم آنوریسم مغزی بدون پارگی می پردازیم.
احساس درد در بالا و پشت چشم
احساس ضعف و بی حسی
تغییرات بینایی مانند دوبینی و گشاد شدن مردمک چشم
تغییرات گفتاری

علائم آنوریسم مغزی پاره شده

آنوریسم مغزی که دچار پارگی شده باشد، دارای علائم هشدار دهنده ای است که توجه به این علائم می تواند جان بیمار را از مرگ نجات دهد. در ادامه به علائم آنوریسم مغزی پاره شده اشاره خواهیم کرد.
داشتن حالت تهوع و استفراغ
خشکی گردن
نداشتن تعادل به هنگام راه رفتن
بروز تشنج و غش
داشتن حس خواب آلودگی و افتادگی پلک
بروز حمله قلبی

انواع روش های درمانی آنوریسم مغزی
انواع روش های درمانی آنوریسم مغزی

روش های تشخیص آنوریسم مغزی

با مشاهده علائم آنوریسم مغزی با توجه به شدت علائم، بایستی به متخصص مغز و اعصاب یا بخش اورژانسی بیمارستان مراجعه شود. پزشک متخصص پس از بررسی علائم بیماری و گرفتن شرح حال بیمار از روش های تشخیصی مختلفی استفاده می کند. از متداول ترین روش های تشخیصی عارضه آنوریسم مغزی می توان به انواع تصویر برداری مانند سی تی اسکن، ام آر آی و آنژیوگرافی اشاره کرد. این روش ها اطلاعاتی از قبیل میزان تنگی شریان ها و محل دقیق آنوریسم در اختیار پزشک قرار می دهند.

• روش آمبولیزاسیون آندوواسکولار
با استفاده از این روش لوله ای نازک به داخل شریان آسیب دیده مغزی هدایت می شود و لوله در نزدیکی های آنوریسم ثابت می ماند. سپس قطعه های کوچک و فلزی به نام کویل از طریق لوله نازک به سمت آنوریسم انتقال داده می شوند. پر شدن آنوریسم با کویل های فلزی، از پارگی بیش از اندازه شریان های خونی و آنوریسم جلوگیری می کند. در انتها لوله نازک از بدن بیمار خارج می شود.
• روش جراحی کلیپینگ
برای استفاده از روش جراحی کلیپینگ به عنوان درمان آنوریسم مغزی بایستی به محل و اندازه آنوریسم و همچنین وضعیت عمومی بیمار توجه ویژه ای شود. هدف اصلی از این جراحی، بستن شریان های آسیب دیده مغزی به وسیله گیره است. فرآیند جراحی کلیپینگ به گونه ای است که با قرار دادن گیره فلزی کوچک در اطراف پایه آنوریسم، از گردش خون طبیعی جلوگیری می کنند. این روش باعث کاهش فشار درون آنوریسم می شود و از پارگی عمیق شریان های مغزی پیشگیری می کند.
• روش دارو درمانی
بسته به وضعیت بیمار و شرایط آنوریسم ایجاد شده برای درمان این بیماری از تجویز دارو نیز استفاده می شود. داروهایی مانند مسدود کننده های کانال کلسیمی می توانند مانع از ورود کلسیم به دیواره های شریان های خونی شوند و از تنگ تر شدن شریان ها جلوگیری کنند. از آن جایی که تنگی شریان ها، پارگی آن ها را به دنبال دارد، با مصرف داروهای مسدود کننده های کلسیمی از شدت پارگی و آنوریسم مغزی پیشگیری می شود.

اهمیت درمان آنوریسم مغزی

در صورت بروز بیماری آنوریسم مغزی باید بهترین روش درمانی این عارضه در نظر گرفته شود. در غیر این صورت عوارض خطرناکی برای بیمار پیش خواهد آمد. از جمله مهم ترین عوارض خطرناک آنوریسم مغزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
خونریزی مغزی و بروز سکته مغزی
به هم خوردن میزان نرمال سدیم موجود در خون
بروز بیماری هیدروسفالی
ایجاد وازو اسپاسم یا تنگ شدن عروق
بروز تشنج

انواع روش های درمانی آنوریسم مغزی
انواع روش های درمانی آنوریسم مغزی

مراجعه به پزشک
در مطالب فوق به بررسی انواع روش های درمانی آنوریسم مغزی پرداخته شد. آنوریسم مغزی با توجه به نوع آن، درمان های متفاوتی را می طلبد. بسته به شرایط بیمار از انواع روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان بیماری آنوریسم مغزی استفاده می شود. دکتر رادنوش پشم فروش فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی، از دانشگاه زوریخ سوئیس، دانش و تجربه کافی در زمینه تشخیص و درمان آنوریسم مغزی دارد. شما می توانید برای درمان آنوریسم مغزی به مطب دکتر پشم فروش مراجعه نمایید. همچنین برای گرفتن نوبت ویزیت، با شماره های درج شده در سایت، تماس برقرار نمایید.

دکتر رادنوش پشم فروش

فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی
دارای بورد تخصصی بیماری های مغز، اعصاب و ستون فقرات

دیدگاهتان را بنویسید

اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت