دکتر رادنوش پشم فروش – فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی

روش های درمان تومور کاذب مغز

روش های درمان تومور کاذب مغز
آنچه می خوانید...


هر نوع آسیب دیدگی و بیماری در مغز بایستی جدی گرفته شود و بیمار در اولین فرصت به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. تومور کاذب مغز یکی از بیماری های مغزی است که نشانه ها و علائم آن شباهت بیشتری به تومورهای واقعی مغز دارد. از این رو تشخیص و درمان تومور کاذب مغز به بررسی های دقیق تر و بیشتری نیاز دارد. سردرد به عنوان مهم ترین علامت بیماری های مغزی از جمله تومور کاذب مغز شناخته می شود. در این مقاله قصد داریم با بررسی علت، علائم و روش های درمان تومور کاذب مغز، تفاوت آن با تومور مغزی را بشناسیم. برای آشنایی بیشتر در این زمینه، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تومور کاذب مغز چیست؟

تومور مغزی یکی از بیماری های عصبی و مغزی است که به دلیل افزایش فشار داخل مغز به وجود می آید و هیچ ارتباطی با وجود تومور مغزی ندارد. دلیل نام گذاری این بیماری به نام تومور کاذب مغز، شباهت اغلب علائم آن به تومور و توده های ایجاد شده در مغز است. زمانی که هیچ علت زمینه ای مشخصی برای بیشتر شدن فشار داخل مغز وجود نداشته باشد، از افزایش فشار داخل مغز نیز به نام فشار داخل جمجمه ای یاد می کنند. در برخی موارد افزایش فشار داخل جمجمه که تومور کاذب نامیده می شود، می تواند باعث بروز مشکلاتی درعصب بینایی شود و با متورم کردن عصب بینایی موجب نابینایی در بیمار شود.

روش های درمان تومور کاذب مغز
روش های درمان تومور کاذب مغز

علت بروز تومور کاذب مغز

در صورتی که در اطراف مغز و جمجمه فشار بیش از اندازه و با میزان غیر طبیعی وارد شود، تومور کاذب مغز ایجاد خواهد شد. مایع مغزی نخاعی مایعی است که اطراف مغز و نخاع را پوشش می دهد و از آن ها در برابر آسیب دیدگی های احتمالی مراقبت می کند. به طور طبیعی، بدن به صورت مداوم در حال تولید مایع مغزی نخاعی است. در هر بار تولید مایع مغزی نخاعی، مایع اضافی از قبل تولید شده از طریق شریان ها جذب بدن می شود و تنها میزان کم و حد نرمالی در اطراف مغز و نخاع باقی می ماند. زمانی که مایع مغزی نخاعی تولید شده بیش از اندازه طبیعی باشد یا بنا به دلایلی بدن نتواند مایع اضافی را جذب خود کند، فشار داخل مغزی افزایش می یابد و تومور کاذب مغز ایجاد می شود.

علائم ناشی از وجود تومور کاذب مغز

همان طور که پیش تر گفته شد، علائم ناشی از وجود تومور کاذب مغز شباهت بسیار زیادی به علائم ناشی از تومور واقعی مغز دارد. از طرفی این علائم با انجام فعالیت هایی مانند تمرین های ورزشی شدیدتر می شوند؛ زیرا که فعالیت های بدنی می توانند باعث افزایش فشار داخل مغزی باشند. در این بخش از مطلب به شایع ترین علائم ناشی از وجود تومور کاذب مغز اشاره می کنیم.
سردردهای خفیف تا شدید در قسمت پشت سر یا پشت چشم ها
ایجاد مشکلات بینایی مانند تاری دید یا دوبینی و همچنین سیاهی دید با مدت زمان چند ثانیه در هر بار
داشتن حالت تهوع و استفراغ
ضعف، سستی و سرگیجه
شنیده شدن وزوز گوش
اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به تومور کاذب مغز

بنا به تحقیقات آماری انجام شده، زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری تومور کاذب مغز هستند. به طوری که در زنان 20 تا 50 ساله بیشتر شاهد بروز علائم مربوط به افزایش فشار داخل مغزی خواهیم بود. در کنار این موضوع، موارد دیگری نیز در افزایش خطر ابتلا به تومور کاذب مغز دخالت دارند. از جمله این عوامل عبارتند از:
• افرادی که دارای وزن اضافی یا چاقی مفرط هستند.
• بیمارانی که از داروهایی مانند هورمون رشد، تتراسایکلین و ویتامین A به میزان بالایی مصرف می کنند.
• افرادی که از بیماری های زیر رنج می برند:
بیماری کم خونی
بیماری ادیسون
بیماری های کلیوی
سندروم بهجت
سندروم تنبلی تخمدان
بیماری لوپوس
لخته شدن خون
افزایش میزان اوره در خون
ضعیف شدن غده پاراتیروئید
آپنه در خواب

روش های تشخیص تومور کاذب مغز

پس از مشاهده علائم تومور کاذب مغز بایستی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود. پزشک پس از بررسی ها و شنیدن شرح حال بیمار، معاینه های اولیه لازم را انجام می دهد. از آن جایی که بیماری های عصبی به تست های دقیق آزمایشگاهی نیاز دارند، پزشک از چندین روش برای تشخیص بیماری تومور کاذب مغز استفاده می کند. از جمله روش های تشخیصی عبارتند از:
• معاینه چشم ها و بررسی میزان تورم ایجاد شده در عصب بینایی پشت چشم ها
• انجام تست های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون
• تصویر برداری کامل و دقیق از تمامی ابعاد مغز و نخاع به روش های سی تی اسکن یا ام آر آی
• خارج کردن میزان کمی از مایع مغزی نخاعی و ارسال آن به آزمایشگاه برای بررسی های بیشتر

روش های درمان تومور کاذب مغز

پس از ارزیابی دقیق نتایج آزمایشگاهی و تصاویر به دست آمده، علت بروز تومور کاذب مغز و همچنین میزان عوارض و مشکلات ناشی از این بیماری مشخص می شود. در اغلب موارد، درمان تومور کاذب مغز با منظور کاهش فشار داخل مغزی و جلوگیری از مهم ترین عوارض ناشی از آن، از دست رفتن بینایی، انجام می شود. روش های درمانی مختلفی برای کنترل این بیماری در نظر گرفته می شود. پزشک معالج بنا به نتایج روش های تشخیصی و وضعیت عمومی بیمار، بهترین روش درمانی را انتخاب می کند. در ادامه، به بررسی روش های درمان تومور کاذب مغز می پردازیم.

  • دارو درمانی

تجویز داروهای مختلف و موثر می تواند اولین گام برای کاهش فشار داخل مغزی باشد. این داروها در گروه های مختلفی هستند و با هدف قرار دادن عملکرد برخی از ارگان های بدن در پروسه درمان نقش مهمی ایفا می کنند. داروهای گلوکوم مانند استازولامید، باعث کاهش میزان تولید مایع مغزی نخاعی می شود و از 47 تا67 درصد بیماران بهبودی قابل قبولی از مصرف این دارو به دست می آورند. داروهای ادرار آور مانند فورسامید باعث تکرر ادرار می شوند و از این طریق از میزان مایع مغزی نخاعی تولید شده کاسته خواهد شد. همچنین برای بیمارانی که از سردردهای شدیدرنج می برند، داروهای میگرنی تجویز می شود.

  • جراحی شنت گذاری

در این روش طی یک عمل جراحی، شنت یا لوله نازکی را از کنار نخاع به سمت پوست زیر شکم هدایت می کنند. به این وسیله، مایع اضافی مغزی نخاعی تخلیه می شود و فشار کمتری به داخل مغز و جمجمه وارد خواهد شد. پس از شنت گذاری، حداقل یک بار در سال باید شرایط بیمار و شنت جاگذاری شده بررسی شود تا دچار گرفتگی دریچه و سایر عوارض ناشی از آن نشود.

  • جراحی عصب بینایی

در این جراحی، به منظور خارج کردن مایع اضافی مغزی نخاعی، سوراخی در غشای اطراف عصب بینایی ایجاد می کنند. در اغلب موارد بیمارانی که یک چشم آن ها تحت این جراحی قرار گرفته است، بهبودی مطلوب و بینایی پایدار در هر دو چشم به دست آورده اند.

روش های درمان تومور کاذب مغز

مراجعه به پزشک
در مطالب بالا به بررسی علت، علائم، روش های تشخیص و همجنین روش های درمان تومور کاذب مغز پرداخته شد. افزایش مایع مغزی نخاعی و در نتیجه افزایش فشار داخل مغزی باعث ایجاد تومور کاذب مغز می شود. این بیماری به روش های دارویی، شنت گذاری و جراحی عصب بینایی قابل درمان است. دکتر رادنوش پشم فروش فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی، از دانشگاه زوریخ سوئیس، دانش و تجربه کافی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های مغزی و نخاعی دارد. شما می توانید برای درمان تومور کاذب مغزی به مطب دکتر پشم فروش مراجعه نمایید. همچنین برای گرفتن نوبت ویزیت، با شماره های درج شده در سایت، تماس برقرار نمایید.

دکتر رادنوش پشم فروش

فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی
دارای بورد تخصصی بیماری های مغز، اعصاب و ستون فقرات

دیدگاهتان را بنویسید

اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت