دکتر رادنوش پشم فروش – فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی

علت وزوز گوش با منشاء عروقی

علت وزوز گوش با منشاء عروقی
آنچه می خوانید...


بنا به تحقیقات آماری، در حدود 30 درصد از افراد در طول زندگی خود وزوز گوش را تجربه کرده اند. هنگامی که فردی صداهای غیر عادی و آزار دهنده در یک یا هر دو گوش خود احساس می کند، در اصطلاح به آن وزوز گوش گفته می شود. غیر از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و آسیب زننده، عوامل دیگری باعث ایجاد وزوز گوش خواهد شد. برخی دلایل آن منشاء عروقی دارند و بایستی در سریع ترین زمان درمان شوند. در این مقاله قصد داریم به مهم ترین دلایل وزوز گوش بپردازیم. برای آشنایی با این دلایل و مراجعه سریع به پزشک متخصص تا پایان مطلب با همراه باشید.

مهم ترین دلایل وزوز گوش

براساس نظر پزشکان، وزوز کردن گوش به تنهایی نمی تواند یک بیماری مشخصی باشد. دلایل و بیماری های متعددی باعث بروز این مشکل آزار دهنده هستند. برای رفع مشکل وزوز گوش و درمان، بایستی علت آن به درستی بررسی و تشخیص داده شود. در این بخش از مطلب به مهم ترین دلایل وزوز گوش خواهیم پرداخت.

علت وزوز گوش با منشاء عروقی
علت وزوز گوش با منشاء عروقی
  • افت شنوایی

افت شنوایی یا کم شنوایی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که حدود 80 درصد از افراد با آن مواجه هستند. در این وضعیت، یک یا هر دو گوش، صداهای پیرامون خود را با کیفیتی مطلوب نمی شوند و علائمی مانند وزوز گوش را احساس می کنند. افت شنوایی علاوه بر ایجاد مشکلاتی مانند وزوز گوش، باعث اختلال در گفتار و درک بهتر خواهد شد.

  • پیر گوشی

همان طور که از نامش مشخص است، پیر گوشی یکی از رایج ترین مشکلات شنوایی و کاهش میزان شنوایی با افزایش سن است. به طور معمول از هر 3 بزرگسال بالای 65 سال یک نفر با مشکل پیرگوشی و عوارض ناشی از آن مانند وزوز گوش در هر دو گوش خود مواجه می شود.

  • بیماری منیر

یکی از بیماری های داخلی گوش که می تواند پیش رونده باشد، بیماری منیر است. علائم وزوز گوش و کاهش شنوایی از مهم ترین مشکلات این بیماری هستند که با پیشرفت بیماری شدیدتر می شوند.

  • عفونت گوش داخلی

زمانی که التهاب و عفونت به داخلی ترین قسمت گوش نفوذ می کند، در اصطلاح عفونت گوش داخلی به آن گفته می شود. عفونت ناشی از باکتری یا ویروس در گوش داخلی می تواند باعث وزوز گوش شود.

  • آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی نوعی بیماری ایجاد شده در عروق مغزی است. در این بیماری، برآمدگی هایی در عروقی داخلی مغز به وجود می آید. بنا به مرحله بیماری، احتمال پارگی برجستگی های عروق و انتشار خون به لایه ها و بافت ها مغز وجود دارد. در این وضعیت بیمار، اختلال و وزوز در گوش خود احساس خواهد کرد.

  • تومور عصب شنوایی

در عروق و اعصابی که از گوش میانی به سمت مغز می روند، تومورهایی در انواع مختلف ایجاد می شود. در اغلب موارد تومور عصب شنوایی در یکی از گوش ها و بسیار کمتر در هر دو گوش به وجود می آید. وزوز گوش و سرگیجه از مهم ترین علائم این عارضه هستند.

  • وارد شدن ضربه به سر

هنگامی که به هر دلیلی، ضربه ای به بخشی از سر وارد می شود، مشکلات متعددی برای بیمار ایجاد خواهد شد. وزوز کردن گوش می تواند یکی از عوارض ناشی از وارد شدن ضربه به سر باشد.

  • مشکلات مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی مفصلی فکی، مفصلی است که فک را به جمجمه متصل می کند. این مفصل در هر طرف صورت و جلوی هر گوش وجود دارد. بروز هر نوع مشکلی در مفصل گیجگاهی فکی می تواند باعث درد و وزوز گوش شود.

  • عفونت سینوس ها

عفونت سینوسی یا سینوزیت به دلیل وجود آلرژی یا نوعی عفونت خاصی ایجاد می شود. علائم این بیماری در دو نوع حاد یا مزمن در بیمار مشاهده می شود که در برخی موارد باعث وزوز گوش می شود.

  • پرتو درمانی

چنانچه فردی به نوعی سرطان در اطراف سر و بخش های مختف صورت مبتلا باشد، برای بهبود و ادامه روند درمان نیاز به استفاده از روش پرتو درمانی دارد. وزوز کردن گوش یکی از عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض امواج پرتو درمانی است.

  • عوارض جانبی برخی از داروها

برخی از داروها عوارض متعددی برای بیمار ایجاد می کنند. از جمله این عوارض می توان وزوز گوش اشاره داشت.

  • اختلال های عروقی

بدن انسان از 100 هزار کیلومتر انواع رگ ها مانند سرخرگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها تشکیل یافته است. بروز هر نوع مشکلی در رگ ها مانند افزایش مقاومت رگ، طول رگ افزایش می یابد و با افزایش قطر رگ، مقاومت آن کاهش پیدا می کند. ایجاد اختلال در عروق می تواند باعث وزوز گوش شود.

  • اختلال های گردش خون

با عملکرد صحیح قلب، خون لازم از قلب به سمت سایر اندام ها توسط سیستم خونرسانی منتقل می شود. با بروز اختلال در این سیستم، عمل خونرسانی درست انجام نمی شود و خون کافی به اندام ها نمی رسد. در برخی از این موارد می توان شاهد علائمی همچون وزوز گوش بود.

  • ابتلا به بیماری عصبی

بیماری های عصبی مانند بیماری ام اس، به طور مستقیم مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری سیستم عصبی مرکزی، مشکلاتی در حفظ تعادل بدن، بینایی، گفتاری و ایجاد وزوز گوش ایجاد می کند.

  • اختلال های غده تیروئید

اختلال های غده تیروئید شامل کم کاری یا پرکاری تیروئید می شود. کمبود میزان هورمون های تیروئیدی در بدن باعث کم کاری تیروئید و تولید بیش از اندازه هورمون های تیروئیدی باعث پرکاری غده تیروئید خواهد شد. ضعف، خستگی، کم آبی بدن و وزوز گوش می تواند از علائم اختلال های غده تیروئید باشد.

علت وزوز گوش با منشاء عروقی
علت وزوز گوش با منشاء عروقی
  • سردرد میگرنی

سردردهای میگرنی بسته شدت آن علائم متعدد و آزار دهنده ای به همراه دارد. میگرن از 4 ساعت تا بیشتر از 72 ساعت نیز به طول می انجامد. از مهم ترین علائم سردردهای میگرنی می توان به حالت تهوع، استفراغ، داشتن حساسیت به نور، بو و صدا، سرگیجه و مشکلات بینایی اشاره کرد. وزوز گوش را نیز می توان به این موارد اضافه کرد.

  • کم خونی

زمانی که خون به میزان کافی هموگلوبین نداشته باشد، عارضه کم خونی ایجاد می شود. کم خونی در انواع مختلفی به وجود می آید که هر نوع آن علائم به خصوصی دارند. ضعف و خستگی، رنگ پریدگی، تنگی تنفس، سبک سر و سرگیجه از شایع ترین علائم کم خونی هستند که بسته به شرایط بیمار می تواند شامل وزوز گوش نیز باشد.

درمان وزوز گوش

فرآیند درمان وزوز گوش پس از تشخیص علت آن آغاز می شود. در حالت کلی برای درمان و رفع وزوز گوش بنا به علت مشکل بایستی به متخصص گوش یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود. دلایلی که منشاء عروقی دارند و به نوعی با مغز در ارتباط هستند، توسط متخصص مغز و اعصاب بررسی خواهند شد. سپس با در نظر گرفتن بهترین روش درمانی مانند تجویز دارو یا جراحی اقدام به درمان وزوز گوش می کنند.

 

مراجعه به پزشک
در مطالب فوق به بررسی دلایل وزوز گوش پرداختیم. از مهم ترین علل وزوز گوش با منشاء عروقی می توان به بیماری آنوریسم مغزی و اختلال در سیستم گردش خون اشاره داشت. دکتر رادنوش پشم فروش فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی، از دانشگاه زوریخ سوئیس، دانش و تجربه کافی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های مغزی و نخاعی دارد. شما می توانید برای درمان وزوز گوش با منشاء عروقی به مطب دکتر پشم فروش مراجعه نمایید. همچنین برای گرفتن نوبت ویزیت، با شماره های درج شده در سایت، تماس برقرار نمایید.

دکتر رادنوش پشم فروش

فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی
دارای بورد تخصصی بیماری های مغز، اعصاب و ستون فقرات

دیدگاهتان را بنویسید

اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت