دکتر رادنوش پشم فروش – فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی

هزینه عمل جراحی آنوریسم مغزی

هزینه عمل جراحی آنوریسم مغزی
آنچه می خوانید...


آنوریسم مغزی یا آنوریسم داخل جمجمه نوع اختلال عروق مغزی است که در اثر ضعیف شدن دیواره های رگ های مغزی و گشاد شدن موضعی رگ ها به وجود می آید. عمل جراحی به عنوان درمان قطعی آنوریسم شناخته می‌ شود؛ اما در همه موارد عمل جراحی انجام نمی شود بلکه تحت شرایط خاصی، متخصص جراحی مغز و اعصاب روش درمانی را انتخاب می کند. هزینه عمل جراحی آنوریسم مغزی با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله نوع بیمارستانی که فرد بستری می شود؛ نوع بیمه ای که بیمار دارد؛ مهارت و تخصص پزشک، نوع روش جراحی و ابزار آلات به کار رفته شده در جراحی تعیین می شود. در ادامه مطلب در خصوص این عمل جراحی توضیحات بیشتری ارائه می شود.

نحوه عمل جراحی آنوریسم مغزی چگونه است؟

در حالت کلی دو نوع روش جراحی برای درمان آنوریسم مغزی به کار برده می شود. جراحی باز و جراحی اندوواسکولار دو نوع رایج جراحی هستند. نحوه انجام هر کدام از آنها متفاوت است. جراحی باز نسبت به جراحی اندوواسکولار دوران نقاهت بیشتری دارد و بیمار در این روش بیهوش می شود.
روش انجام جراحی باز برای درمان آنوریسم مغزی عبارتند از:
در این روش جراحی، جمجمه بیمار باز می شود و پرده های اطراف مغز و تمامی عروق مغزی و آنوریسم ایجاد شده مشخص می شوند. پزشک از وسیله ای به نام کلیپس آنوریسم استفاده می کند و گردن آنوریسم را می‌گیرد و جریان خون در آن را متوقف می کند. متخصصانی که از مهارت بالایی برخوردار هستند؛ بدون وارد کردن آسیب به عروق طبیعی، گردن آنوریسم را به طور کامل می ‌بندند و آنوریسم را درمان می کنند.
نحوه انجام جراحی بسته عبارتند از:
جراحی بسته همانند آنژیوگرافی انجام می شود از داخل رگ، لوله ظریف آنژیوگرافی وارد عروق مغز می شود و کلافه ای فلزی به نام کویل خطر خونریزی در آنوریسم را از بین می برد. کلاف فلزی با وارد شدن داخل آنوریسم جریان خون را کاهش می دهد و با کاهش جریان خون لخته تشکیل می‌شود و خونریزی برطرف می‌شود.

هزینه عمل جراحی آنوریسم مغزی
هزینه عمل جراحی آنوریسم مغزی

عوارض عمل جراحی آنوریسم مغزی چیست؟

عمل جراحی آنوریسم مغزی مانند تمامی عمل های جراحی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. عوارض این عمل جراحی با توجه به نوع عمل جراحی، مهارت و ظرافت دست پزشک و مراقبت های بعد از عمل می تواند متفاوت باشد. برخی از عوارض مانند درد و تورم بعد از عمل کاملاً عادی هستند و بعد از چند روز کاملاً از بین می روند. برخی از عوارض نیز جزء علائم هشدار دهنده هستند و به محض مشاهده کردن آنها باید به پزشک متخصص مراجعه شود. برخی از عوارض این عمل جراحی عبارتند از:
مننژیت: مننژیت همان عفونت مغزی است که جزو عوارض خطرناک عمل جراحی به حساب می آید. در صورت مشاهده علائم مننژیت باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد. پزشک با درمان دارویی می تواند این عارضه را برطرف کند.
تشنج: تشنج جزو عوارض نادر این عمل جراحی به حساب می‌آید که پزشک برای کنترل و جلوگیری کردن از آن داروهای ضد تشنج تجویز می کند.
خونریزی مجدد آنوریسم: خونریزی مجدد در نوع آنوریسم مغزی پاره شده، مشاهده می شود. این عارضه می ‌تواند عوارض دیگری مانند ایجاد لخته خون در پاها و آمبولی ریوی را نیز به وجود آورد. ممکن است پزشک متخصص داروهایی برای جلوگیری از این عارضه تجویز کند.
احساس سردرد: احساس سردرد و احساس سوزش و خارش در محل جراحی جزو عوارض قابل پیش‌بینی و طبیعی بعد از این عمل جراحی هستند. گاهی اوقات سردرد با تهوع و استفراغ نیز توام می شود که جای نگرانی وجود ندارد و می‌تواند جزء عوارض داروهای بیهوشی باشد. با ارائه راهکارهای نسبتا ساده ای می توان از این عوارض جلوگیری کرد.
سایر عوارض این عمل جراحی عبارتند از:
از دست دادن تعادل و هماهنگی در هنگام راه رفتن
ضعف عضلانی
مشکلات گفتاری
گیجی و بی حسی در اندام های بدن

مراقبت های قبل و بعد از عمل جراحی آنوریسم مغزی

مراقبت های قبل و بعد از عمل جراحی آنوریسم مغزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ زیرا انجام این مراقبت ها می تواند باعث موفقیت در نتایج عمل شود و از بروز بسیاری از عوارض جلوگیری کند.
مراقبت های قبل از جراحی آنوریسم مغزی عبارتند از:
قطع مصرف الکل و دخانیات حداقل ۳ هفته قبل از عمل جراحی
قرار دادن پزشک در جریان داروهای مصرفی و بیماری های زمینه ای
کنترل قند خون و جلوگیری از بالا رفتن آن
کنترل فشار خون و جلوگیری از بالا یا پایین رفتن آن
حفظ خونسردی و دوری از استرس
انجام مراقبت های بعد از عمل به اندازه مراقبت های قبل از عمل اهمیت دارند و در جلوگیری از بروز عوارض مهم تر هستند. برخی از مهمترین روش های مراقبت بعد از عمل آنوریسم مغزی عبارتند از:
چکاپ مرتب: بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند باید به مدت چهار تا شش روز بعد از عمل مرتباً توسط پزشک معالج چکاپ شوند. چکاپ کردن بیماران به طور مرتب میزان پیشرفت و موفقیت درمان را مشخص می کند.
عدم مصرف مواد مخدر: بیماران باید از مصرف مواد مخدر و الکل بعد از عمل جراحی آنوریسم مغزی پرهیز کنند. پرهیز کردن از این موارد حداقل باید یک ماه باشد. مصرف نوشیدنی های الکلی و مواد مخدر روند ترمیم بافت ها را به تعویق می‌اندازد و زخم ها را دیرتر خوب می کند.
نحوه صحیح شستشوی سر: افراد باید بدانند که تا زمانی که زخم ها کاملاً خشک نشده باشد؛ نمی‌توانند به حمام بروند و سر خود را شستشو دهند. حداقل باید ۷۲ ساعت سپری شود تا فرد بتواند سر خود را شستشو دهد. برای شستشوی سر نیز باید از شامپو بچه استفاده شود و به آهستگی و بدون چنگ زدن سر شسته شود.
رعایت رژیم غذایی: رعایت رژیم غذایی بعد از عمل آنوریسم مغزی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین سبب توصیه می شود که افراد از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی استفاده کنند.
پرهیز از رابطه جنسی: بهتر است افراد بعد از گذشت یک تا یک ماه و نیم بعد از عمل آنوریسم مغزی فعالیت جنسی خود را شروع کنند و قبل از این زمان از فعالیت های جنسی پرهیز کنند؛ فعالیت جنسی پیش از این زمان می تواند باعث ایجاد سردرد، افزایش فشار خون و افزایش فشار داخل جمجمه شود.

هزینه عمل جراحی آنوریسم مغزی
هزینه عمل جراحی آنوریسم مغزی

نتیجه گیری
عمل جراحی آنوریسم مغزی می‌تواند راه قطعی درمان آنوریسم باشد به شرط آنکه افراد در انتخاب پزشک معالج خود نهایت دقت را داشته باشند. عدم دقت در انتخاب پزشک معالج می ‌تواند عوارض بعد از جراحی را چند برابر کند. هزینه جراحی آنوریسم مغزی با توجه به پارامترهایی از جمله مهارت و تجربه پزشک متخصص تعیین می شود؛ به همین سبب افراد باید قبل از هزینه مهارت و دانش پزشک را در اولویت قرار دهند. برای جراحی آنوریسم مغزی می ‌توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید.

دکتر رادنوش پشم فروش

فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی
دارای بورد تخصصی بیماری های مغز، اعصاب و ستون فقرات

دیدگاهتان را بنویسید

اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت