آنژیوپلاستی کاروتید در تهران

آنژیوپلاستی کاروتید در تهران


آنژیوپلاستی کاروتید در تهران یکی از روش های درمانی برای رفع انسداد شریان های دو طرف گردن است که وظیفه تغذیه و خونرسانی به مغز را بر عهده دارند. شریان کاروتید یکی از بزرگترین و مهم ترین شریان های بدن است که دو رگ بزرگ دو طرف گردن از این رگ منشعب می شوند. در اثر عوامل مختلفی مانند افزایش سن، کلسترول بالا، مصرف سیگار و… ممکن است این انشعابات در اثر تجمع پلاک های کلسترول گرفته شوند. گرفتگی و انسداد این دو شریان مهم می تواند خونرسانی و اکسیژن رسانی به مغز را مختل کند و سبب ایجاد سکته مغزی گذرا شود. از طریق آنژیوپلاستی این مشکل برطرف می شود. در ادامه مطلب مزیت های این روش بیشتر بیان می شود.

آنژیوپلاستی کاروتید چه مزیت هایی به دنبال دارد؟

آنژیوپلاستی کاروتید مزیت های زیادی دارد و به سبب همین مزیت ها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مزیت های این روش کم تهاجمی بودن آن است. در برخی از مواقع روش های جراحی سنتی برای باز کردن شریان های کاروتید امکان پذیر نیست؛ در نتیجه می توان از طریق این روش کم تهاجمی مسیر شریان ها را باز کرد و از بروز سکته مغزی به طور موثری جلوگیری کرد. دوران نقاهت کوتاه از دیگر مزیت های این روش است. سایر مزیت های آنژیوپلاستی شریان های کاروتید عبارتند از:
دسترسی راحت تر به محل انسداد: از آنجا که در روش آنژیوپلاستی کاروتید بالن کوچکی وارد مسیر رگ می شود و بالن در مسیر گرفتگی قرار می گیرد؛ دسترسی به محل انسداد رگ راحت تر انجام می شود. در برخی از مواقع در روش های سنتی دسترسی به محل انسداد به راحتی انجام نمی شود.
خونریزی و درد کمتر: در روش های جراحی مانند روش اندآرترکتومی به علت اینکه بخشی از شریان بریده می شود، بیمار درد و خونریزی بیشتری تجربه می کند. حال اینکه در آنژیوپلاستی خبری از برش رگ نیست و در نتیجه بیمار درد و خونریزی بسیار کمتری تجربه می کند و بعد از عمل با مشکلاتی مانند احساس درد در هنگام بلع مواجه نمی شود.
جلوگیری از سکته مغزی: تنگی کاروتید عوارض زیادی مانند سکته مغزی را به دنبال دارد که از طریق این روش می توان احتمال ایجاد سکته را به طور موثری کاهش داد. برخی از افراد ممکن است دچار تنگی شریان های قلبی شده باشند که از طریق عمل پیوند شریان قلبی انسداد رگ های آن ها برطرف می شود. احتمال سکته مغزی و به هوش نیامدن بعد از این نوع عمل، در این بیماران بسیار بالا است؛ برای جلوگیری از ایجاد چنین اتفاقی متخصص قلب، قبل از عمل به کمک متخصص مغز و اعصاب آنژیوپلاستی شریان های کاروتید مغز را انجام می دهد. انجام این عمل، خطرات احتمالی را از بین می برد و متخصص با خیالی آسوده پیوند رگ های قلب را انجام می دهد.

آنژیوپلاستی کاروتید در تهران

آنژیوپلاستی کاروتید در تهران

آیا آنژیوپلاستی کاروتید عوارض دارد؟

با وجود تمامی مزیت هایی که این روش به دنبال دارد؛ اما می تواند عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد. وجود این عوارض و معایب برخی اوقات باعث می شود تا متخصص مغز و اعصاب، جراحی سنتی را بر این روش ترجیح دهد. البته، اگر متخصص از مهارت و دانش بالایی برخوردار باشد می تواند تا حدود زیادی از عوارض این روش پیشگیری کند. برخی از عوارض این روش عبارتند از:
حمله ایسکمیک گذرا در طی انجام عمل: در این روش از یک کاتتر برای باز کردن شریان استفاده می شود. به همین سبب لخته ها و پلاک های خونی روی کاتتر مشاهده می شوند. اگر این لخته ها حرکت کنند و به سمت مغز حرکت کنند می توانند سبب ایجاد سکته در طول عمل جراحی شوند. به همین سبب متخصص قبل از شروع آنژیوپلاستی رقیق کننده با دز مشخص به بیمار تزریق می کند.
انسداد مجدد شریان کاروتید: مهم ترین عارضه و شایع ترین عارضه نسبت به سایر عارضه ها در این روش، تنگی مجدد شریان ها بعد از آنژیوپلاستی است. به همین سبب متخصص جراح برای جلوگیری از این عارضه داروهایی تجویز می کند و طی عمل، استنت گذاری نیز انجام می دهد تا احتمال تنگی مجدد کاهش پیدا کند.
خطر لختگی خون در استنت: خطر لختگی خون در استنت و ایجاد حملات سکته مغزی از دیگر عوارض این روش است. برای جلوگیری از ایجاد این عوارض متخصص داروهای رقیق کننده خون مانند پلاویکس و آسپرین را تجویز می کند. بیمار باید مرتباً این داروها را مصرف کند.

چگونگی انجام آنژیوپلاستی کاروتید

آنژیوپلاستی کاروتید مغز از مراحل به هم پیوسته ای تشکیل شده است که هر کدام از این مراحل اهمیت خاص خود را دارند. بهترین متخصص آنژوپلاستی کاروتید در تهران تمامی مراحل عمل را با نهایت دقت و بدون عیب انجام می دهد. مهم ترین مراحل آنژیوپلاستی شریان های کاروتید عبارتند از:
معاینه کامل جسمی قبل از عمل: در این روش متخصص شرح کاملی از بیمار می گیرد و با انجام آزمایشات خون، سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی به طور دقیق وضعیت گرفتگی شریان ها را بررسی می کند و با توجه به وضعیت سلامت بیمار، محل گرفتگی و میزان گرفتگی و لزوم انجام آنژیوپلاستی را تعیین می کند.
مراحل آنژیوپلاستی: بعد از تایید لزوم آنژیوپلاستی و انجام دستورالعمل های قبل از عمل توسط بیمار، آنژیوپلاستی انجام می شود. در این روش پزشک یکی از شریان های بدن را برای رسیدن به شریان کاروتید انتخاب می کند. شریان فمور کشاله ران در اغلب موارد انتخاب می شود. قرار دادن غلاف در شریان، تزریق مواد کنتراست به داخل شریان برای ایجاد تصویری واضح از انسداد شریان، قرار دادن فیلتر جذب کننده لخته خون در شریان، قرار دادن بالن در شریان و باد کردن آن برای رفع گرفتگی شریان کاروتید، استنت گذاری در کاروتید، برداشتن غلاف، فیلتر، سوند و بالن و پانسمان به ترتیب از مراحل مهم آنژیوپلاستی کاروتید هستند.
پس از پایان یافتن آنژیوپلاستی، بیمار حداقل ۲۴ ساعت تحت نظر قرار می گیرد و پزشک بعد از بررسی نتیجه عمل از طریق سونوگرافی در صورت مساعد بودن وضعیت سلامت، بیمار را مرخص می کند.

نتیجه گیری
آنژیوپلاستی شریان های کاروتید یکی از عمل های جراحی کم تهاجمی است که با هدف جلوگیری از سکته مغزی، درمان سکته مغزی و بازکردن شریان های مسدود شده مغز انجام می شود. مهارت و دانش پزشک در نتیجه عمل بسیار تاثیر گذار است. به همین سبب به افراد داوطلب این عمل جراحی پیشنهاد می شود که در انتخاب پزشک خود نهایت دقت را به کار برند. پزشکانی که از دانش و مهارت بالایی برخوردارند؛ طوری این عمل جراحی را انجام می دهند که احتمال گرفتگی مجدد، خونریزی بیش از حد، کبودی شدید و سکته مغزی به صفر برسد. برای انجام آنژیوپلاستی کاروتید در تهران می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش فوق تخصص جراحی عروق مغزی در تهران مراجعه کنید.

 

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها

اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت