تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز


تحریک مغناطیسی مغز که تحت عنوان rtms از آن یاد می شود یک روش درمانی در حوزه تخصصی مغز و اعصاب است که در طی آن بخش ها و نواحی خاصی از مغز تحت تاثیر یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد. متخصص مغز و اعصاب در این روش جریانی از پالس های کوتاه را از سر عبور می دهد که این پالس ها بعد از عبور از پوست سر و پرده های مغز به نورون های عصبی می رسند و اثر تحریک یا بازدارنده روی این نورون ها می گذارند. علاوه بر متخصصان مغز و اعصاب، روان پزشکان نیز از این شیوه درمانی استفاده می کنند. در ادامه مطلب مزایا و کاربردهای این روش درمانی بیان می شود.

تحریک مغناطیسی مغز چه کاربرد هایی دارد؟

تحریک مغناطیسی مغز یکی از روش های درمانی پیشرفته است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این روش درمانی برای طیف وسیعی از بیماری های روانی و بیماری های مغزی کاربرد دارد. بیماری های روانی مانند افسردگی، وسواس و اسکیزوفرنی در برخی از مواقع مقاوم به دارو می شوند و وضعیت عمومی فرد با مصرف دارو بهبود پیدا نمی کند؛ طبق تحقیقات انجام شده روش درمانی rtms می‌تواند برای این بیماران بسیار موثر باشد. زیرا این روش درمانی مشکلات مغزی که ریشه این بیماری ها هستند را درمان می کند.
برخی از مهم ترین کاربرد های روش rtms عبارتند از:
درمان سکته مغزی
روش درمانی تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند برای درمان سکته مغزی و عوارض بعد از آن مورد استفاده قرار بگیرد. افرادی که دچار سکته شده اند ممکن است افسردگی کلینیکال، تشنج در اثر تغییر فعالیت های نورونی سلول های مغزی، دیسفاژی، اختلال حرکتی و حرکات تونیک کلونیک را تجربه کنند؛ تمامی این موارد و عوارض در اثر تغییر فعالیت سلول های مغز به وجود می‌آید که با این روش درمانی این مشکل برطرف می شود.
درمان پارکینسون
بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن و پیشرونده است که در آن سلول های تولید کننده دوپامین در اثر عوامل ژنتیکی و محیطی مانند عوامل سمی محیطی دچار مشکل می شوند. در روش درمانی تحریک مغناطیسی مغز توده سیاه مغز که دچار اختلال شده است مورد هدف قرار می گیرد و اختلالات آن رفع می شود. با تحریک این ناحیه از مغز عوارض و علائم پارکینسون کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
درمان بیماری های روانی
از روش درمانی rtms می توان برای درمان بیماری هایی مانند اختلالات وسواس، اختلالات اضطرابی، اسکیزوفرنی مقاوم به درمان دارویی، اختلالات دو قطبی، توهمات شنوایی، اختلاِلات خواب و درمان اعتیاد کمک گرفت. بسیاری از بیماری های روانی در اثر کاهش یا افزایش ترشح انتقال دهنده های عصبی از سلول های عصبی به وجود می آیند. در این روش درمانی سعی می‌شود که میزان ترشح انتقال دهنده های عصبی به حد نرمال برسد و از این طریق بیماری های روانی بهبود پیدا کنند.
سایر کاربردهای rtms عبارتند از:
درمان فلج بلز
درمان فلج مغزی
درمان وزوز گوش
درمان میگرن
درمان سردردهای تنشی
درمان صرع

روش درمانی تحریک مغناطیسی مغز چه مزیت هایی دارد؟

روش درمانی rtms به دلیل مزیت هایی که دارد مورد توجه پزشکان قرار گرفته است و جایگزین بسیاری از روش‌های درمانی شده است. ممکن است برخی افراد گمان کنند که به دلیل استفاده از پالس های کوتاه این روش ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. در حالی که این روش کاملا ایمن و بی خطر است و حتی عوارض موقت نیز ایجاد نمی کند. جریان مورد استفاده در این روش مغناطیسی است و از نظر سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته است. مهم ترین مزیت های این روش عبارتند از:
جایگزین مناسب درمان دارویی
درمان دارویی یک روش پر عارضه برای بیماری های اعصاب و روان است. بی خوابی، خواب آلودگی، مشکلات جنسی و ناراحتی معده تنها بخشی از عوارض دارویی بیماری های روانی است. درمان با روش تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند افراد را از تمامی این عوارض نجات دهد.
غیر تهاجمی بودن
این روش درمانی کاملاً غیر تهاجمی است و به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود. این روش درمانی به مراقبت‌های خاصی نیاز ندارد.
سایر مزایای این روش درمانی عبارتند از:
• مشاهده نتایج در مدت زمان کوتاه
• بازدهی بالا
• عدم نیاز به مصرف دارو
• جایگزین مناسب برای روش ect در مواقع لازم

تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز چگونه انجام می شود؟

برای انجام این روش درمانی متخصص مغز و اعصاب یا روانکاو در ابتدا نوع بیماری، شدت بیماری، وضعیت عمومی بیمار و سن بیمار را مورد بررسی قرار می دهد. سپس با توجه به این موارد پارامترهای تحریک را مشخص می کند. تعداد محرک ها، قدرت و شدت محرک ها، فاصله بین هر محرک و ناحیه هدف در مغز جزء این پارامترها هستند. این پارامتر ها از هر شخص به شخص دیگر می توانند متفاوت باشند.
روش انجام
بیمار در ابتدا روی صندلی مخصوصی می‌نشیند و کویل دستگاه آر تی ام اس روی منطقه مشخصی از پوست سر قرار می گیرد. قبل از قرار دادن کویل، بیمار باید تمامی اشیا حساس به جریان مغناطیسی مانند کارت اعتباری، موبایل و جواهرات را از خود دور کند. سپس با توجه به وضعیت فرد پالس هایی با شدت و فاصله معین به سلول های مغزی فرستاده می شوند.
محدودیت انجام آر تی ام اس
با وجود تمامی مزیت هایی که این روش درمانی دارد اما انجام آن برای برخی از افراد ممنوع است. افراد با سابقه تشنج، افراد زیر ۱۸ سال، افراد دارای کویل مغزی در سر، افراد دارای ایمپلنت فلزی در سر و شانه، افرادی که کاشت حلزون انجام داده اند؛ نمی توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز

نتیجه گیری
آر تی ام اس یا تحریک مغناطیسی مغز یک روش درمانی موثر است که در آن از پالس های کوتاه مغناطیسی استفاده می شود و مناطق خاصی از مغز با استفاده از این پالس ها تحریک می شوند. این روش برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله سردرد های میگرنی، سردردهای تنشی، اختلالات خواب، بیماری پارکینسون، عوارض سکته های مغزی مانند دیسفاژی و اختلالات حرکتی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی کاملاً غیر تهاجمی و ایمن است. برای اینکه بدانید آیا داوطلب مناسبی برای این روش درمانی هستید یا خیر؟ می توانید به مطب دکتر رادنوش پشم فروش متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها

اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت