کاربرد RTMS در درمان سکته مغزی

کاربرد RTMS در درمان سکته مغزی


یکی از دستگاه‌ های نوینی که امروزه کاربرد مناسبی برای درمان سکته مغزی دارد دستگاه RTMS است. این دستگاه در سالیان اخیر در حوزه های مختلفی ورود پیدا کرده و در درمان بسیاری از بیماری‌ ها از آن کمک می گیرند. چون این روش، روش جدیدی است ممکن است خیلی از افراد اطلاعات کافی در مورد آن نداشته باشند و زمانی که پزشک این روش را پیشنهاد می دهد ممکن است در پذیرش آن تردید پیدا کنند؛ به همین دلیل بر آن شدیم که در این مورد مطالبی را خدمت شما عرض کنیم؛ پس با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.‌

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون به علت گرفتگی یا پارگی یک سرخرگ به مغز نمی رسد و بعضی از بافت های مغز از بین می رود. برای اینکه بتوانیم در مورد دستگاه RTMS در درمان سکته مغزی صحبت کنیم اول لازم است در مورد این بیماری بدانیم. این بیماری دومین عامل مرگ‌ و میر و سومین عامل اصلی ناتوانی در دنیا به شمار می آید. افرادی که بعد از ابتلا به این بیماری زنده می‌ مانند معمولا با عوارضی مانند مشکلات حرکتی، اختلالات حسی، مشکلات در تکلم، مشکلات شناختی و حافظه روبرو می شوند. شدت و ضعف این عوارض به قسمتی از مغز که در آن این عارضه اتفاق افتاده است، بستگی دارد.

اخیرا دانشمندان آزمایش‌ های بالینی را انجام داده‌ اند که بررسی کنند چگونه اثرات تحریک مغناطیسی جمجمه‌ ای مکرر RTMS بر مغز تاثیر می‌ گذارند و چگونه می توان به عنوان یک روش درمان سکته مغزی برای توانبخشی فیزیکی بازماندگان این بیماری از آن بهره برد. نتایج این بررسی ها بسیار امیدوار کننده بوده و گویای آن است که درمان این بیماری با این روش نه تنها به بیمارانی که دچار این بیماری هستند کمک می‌ کند؛ بلکه به خانواده و سایر افرادی که از این بیماران مراقبت می کنند احساس خوبی دست می دهد.

کاربرد RTMS در درمان سکته مغزی

کاربرد RTMS در درمان سکته مغزی

پزشکان چگونه با استفاده از RTMS سکته مغزی را درمان می کنند؟

تحریک مغناطیسی مغز که به تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (RTMS) نیز هم معروف است روش درمانی غیرتهاجمی و بدون درد به شمار می رود. در این روش، مغز با استفاده از میدان الکترومغناطیسی تحریک می شود. روش کار با آن به این ترتیب است که پزشکان سیم پیچ‌ های مغناطیسی را روی پوست سر بیمار می گذارند تا پالس‌ های مغناطیسی کوتاه آن به قسمت های خاصی از مغز فرستاده شود. اگرچه این پالس‌ ها کاملا بدون درد هستند و بیمار دردی را حس نمی کند، اما این پالس‌ ها به اعماق مغز بیمار نفوذ می کنند و به تحریک نورون‌ های مغز می پردازند.
سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از آر تی ام اس را در درمان افسردگی و بیماری های مرتبط تایید کرده است و دانشمندان هم با استفاده از آن به نتایج خوبی در درمان اثرات ثانویه سکته مغزی دست یافتند. آنها به این نتیجه رسیدند که با استفاده از این روش قادرند حرکت بازو و سرعت راه رفتن این بیماران را بهبود ببخشند. بهبود علائم این سکته به بیماران کمک می کند تا بتوانند فعالیت‌ های عادی روزمره خود مانند لباس پوشیدن یا دستشویی رفتن را بدون کمک دیگران انجام دهند.

تحریک مغناطیسی مغز چگونه علائم سکته مغزی را درمان می‌ کند؟

وقتی نورون‌ های مغز تحریک شوند، نوروپلاستیسیته اتفاق می افتد. نوروپلاستیسیته به مغز کمک می کند دوباره با نورون ها ارتباط برقرار کند و عملکرد قسمت های آسیب دیده را به قسمت دیگری از نورون که تحت تاثیر سکته مغزی قرار نگرفته است، بسپارد. به این ترتیب استفاده از این روش می تواند برای بیماران مذکور مزایای زیادی داشته باشد.

در حالت عادی، بیمار هر دو روز یک بار با کمک متخصص فیزیوتراپی، تمرینات حرکتی انجام می دهد اما اگر برای درمان این بیماران از RTMS و ورزش بهره بگیرند، علائم این سکته با سرعت مناسبی کاهش می یابد و روز به روز روند بهبودی سریع تر می شود‌.

انواع روش‌ های تحریک مغناطیسی مغز برای درمان سکته مغزی

قبل از شروع فرایند تحریک مغناطیسی، بیمار باید اشیای حساس به جریان مغناطیسی که جواهرات و کارت های اعتباری و … هستند را از خود دور کند. سپس روی صندلی می نشیند و روند درمان آغاز می شود‌. اما روش های تحریک مغناطیسی مغز با RTMS برای درمان سکته مغزی متفاوت است. چون این درمان تا حد زیادی به اینکه کدام سمت مغز به آن نیاز دارد بستگی دارد و می‌ توان تحریک آن را در فرکانس‌ های پایین، متوسط و بالا انجام داد. فرکانس پایین آن معمولا برای تحریک بخشی از مغز در سمت بازو یا پای ضعیف‌ تر کاربرد دارد. فرکانس متوسط یا بالای آن برای تحریک قسمتی از مغز در سمت مخالف بازو یا پای ضعیف‌ تر کارایی دارد. طبق تحقیقاتی که در مورد استفاده از این روش روی بیماران انجام شد ثابت شد که با این روش عملکرد بازوهای این بیماران به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است.

کاربرد RTMS در درمان سکته مغزی

کاربرد RTMS در درمان سکته مغزی

مزایای روش درمانی RTMS برای بازماندگان سکته مغزی

از مزایای این روش درمانی برای بازماندگان سکته مغزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
● در این روش درمانی هیچ‌ دردی احساس نمی شود و بیمار در طول درمان، همواره آرامش دارد و می‌ تواند به راحتی روی صندلی بنشیند تا روند درمان کامل شود.
● روش درمان با این دستگاه، هیچ خطری برای بیمار ندارد و گزارشی از خطا و خطر آن برای جان بیمار ثبت نشده است‌.
● استفاده از دستگاه RTMS عارضه ای برای بیمار به دنبال ندارد. استفاده از این روش کاملاً غیرتهاجمی است و هیچ‌ استرس و اضطرابی به بیمار وارد نمی‌ شود. تأثیرات درمانی آن به مدت‌ طولانی روی بیمار باقی می ماند.
● این روش درمانی در مدت زمان کمی اثر مطلوبی در روند بهبود بیمار به وجود می آورد.
● بیمار برای استفاده از این دستگاه به بی‌هوشی نیاز ندارد و در هوشیاری کامل به سر می برد. در این روش نیازی به مکمل درمان نیست.
● روش مذکور به‌ صورت سرپایی انجام می شود و برای استفاده از آن بیمار در بیمارستان بستری نمی شود و نیاز به استراحت در منزل ندارد.

مراجعه به پزشک
دستگاه RTMS به نوعی از تجهیزات درمانی گفته می شود که به وسیله آن مغز بیماران خاصی را که آسیب دیده اند، تحریک مغناطیسی می کنند. دکتر رادنوش پشم فروش، فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب با روش تحریک مغناطیسی از این دستگاه برای درمان بیماران کمک می گیرد. شما هم می‌ توانید برای رفع مشکل خود و برخورداری از مزایای این روش به این پزشک متخصص مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها بسته میباشد
اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت