کاربرد RTMS در درمان سردردهای مقاوم

RTMS در درمان سردردهای مقاوم از روش های نوینی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که این روش، یک روش غیرتهاجمی بوده و عوارض آن تقریبا صفر است، استفاده از آن برای بسیاری از بیماری‌ های دیگر هم رایج هست. یکی از کاربردها برای درمان سردردهای مقاوم است. این روش برای بیمارانی که از روش دارویی نتیجه نمی‌ گیرند، توصیه می‌ شود. با این روش به وسیله پالس الکتریکی روی قسمتی از مغز بیمار که درگیر سردرد است، اثر می گذارند. قبل از معرفی کامل و کاربرد این روش ابتدا تعریفی از سردرد ارائه می دهیم.

سردرد چیست؟

سردرد، دردی است که در هر قسمت از سر ممکن است اتفاق بیفتد و آن را درگیر کند. سردرد یا یک طرفه است یا دوطرفه یا ممکن است در یک قسمت باشد. احساس درد در آن ممکن است حاد یا تیز یا به صورت پراکنده باشد و ممکن است مدت آن از یک ساعت تا چند روز متغیر باشد. سردردهای خفیف با مصرف مسکن خوب می شوند اما سردردها انواع مختلفی دارند برخی از آنها عصبی یا تنشی و برخی میگرنی هستند. درمان آنها هم به عامل ایجاد کننده مربوط است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. سردردهایی هستند که با مصرف دارو هم خوب نمی شوند و در این روش می توان از روش های دیگر استفاده کرد. یکی از روش های جدید درمان آن استفاده از دستگاه RTMS است.

مکانیسم دستگاه RTMS برای درمان سردردهای مقاوم

در روش RTMS از یک کویل الکترومغناطیسی استفاده می کنند که به یک کامپیوتر وصل است. این دستگاه روی پوست سر و نزدیک پیشانی و محل احساس درد شما قرار می گیرد و آهن ربای الکتریکی یک پالس مغناطیسی را ارسال می کند که دردی ندارد و البته نوع پروتکل، محل ایجاد میدان های مغناطیسی و شدت میدان مغناطیسی را پزشک متخصص مشخص می کند. با این روش و با این دستگاه، سلول های عصبی در ناحیه ای از مغز که منشا اصلی سردرد شما هست تحریک می شود.

با اینکه بیولوژی این کار و اثر آن کاملا مشخص نیست اما می توان گفت این تحریک اثر خود را بر عملکرد مغز می گذارد و به کاهش علائم میگرن و سردردهای مزمن کمک می کند و می تواند شیوه زندگی مناسبی را برای بیمار مبتلا به انواع سردردهای مزمن به ارمغان بیاورد. برای این روش می توان از پروتکل های مختلفی پیروی کرد و هر روز هم ممکن است تکنیک‌ ها تغییر کنند؛ چون متخصصان، تحقیقات تکمیلی را در این زمینه ادامه می دهند تا بهترین نتایج را از کاربرد این روش برای بیماران مبتلا به سردردهای مقاوم بگیرند.

آر تی ام اس برای درمان سردردهای مقاوم چگونه انجام می شود؟

تحریک مغناطیسی مغز با دستگاه RTMS با توجه به نوع بیماری از ۸ تا ۴۰ دقیقه متفاوت بوده و هر دوره درمان بین ۱۰ تا ۳۰ جلسه متغیر است، تعداد جلسات می تواند با توجه به شدت سردرد به مدت ۱ تا ۴ هفته هر روز، یک روز در میان یا هفته ای ۲ الی ۳ بار باشد.‌ اگر در دوره اول نتایج خوبی گرفته شود و خوب پیش رود، پزشک متخصص دوره های بعدی را به شکل هر ماه یا هر دو ماه یک بار قرار می دهد.

• مرحله اول

قبل از اینکه درمان شروع شود، پزشک باید بهترین قسمت از سر شما را برای قرار دادن کویل پیدا کند و بهترین دز انرژی مغناطیسی را تشخیص دهد. مدت مشاوره در جلسه اول معمولاً ۱۵ دقیقه است. برای این منظور به اتاقی که دستگاه RTMS در آن قرار دارد می روید و روی یک صندلی ریلکسیشن می نشینید. در این هنگام گوش گیرهایی به شما می دهند تا در مدت قرارگیری کویل دستگاه روی سر استفاده کنید.

• مرحله دوم

بعد از قرارگیری کوئل روی سر شما که به طور مداوم خاموش و روشن می شود تا پالس های تحریک کننده تولید شود، صدای ضربه زدن یا کلیک را چند ثانیه حس می کنید و بعد از آن چند لحظه مکث اتفاق می افتد. در این حالت احساس می کنید روی پیشانی ضربه می خورد که به این مرحله نقشه برداری می گویند.

• مرحله سوم

پزشک مقدار انرژی مغناطیسی که مورد نیاز باشد را با افزایش دز مغناطیسی مشخص می کند و دز را بالا می برد تا زمانی که به منقبض شدن انگشتان یا دستان شما منجر شود که نشان دهنده آستانه حرکتی شما است و به این ترتیب آستانه حرکتی اندازه گیری می شود. در دوره درمان، پزشک با توجه به علائم و عوارض جانبی، میزان تحریک را تغییر می دهد.

هر بار که به پزشک مراجعه می کنید بعد از اینکه دز مغناطیسی مشخص می شود روی صندلی بنشینید و گوش گیرها را به سر بزنید در این هنگام کویل روی سرتان قرار می گیرد و درمان انجام می شود. بعد از اتمام هر مراجعه می توانید به راحتی فعالیت های عادی روزانه خود را انجام دهید.

هزینه درمانی با روش آر تی ام اس

هزینه های درمان دستگاه آر تی ام اس با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود که یکی از آنها تعداد جلسات درمانی و دیگری نوع اختلال و بیماری قابل درمان است. هر بیماری که به پزشک مراجعه می کند شرایط اختصاصی دارد و به همین دلیل بیمار با توجه به شدت بیماری در تعداد جلسات درمانی متعددی شرکت می کند. شدت و نوع بیماری باعث می شود که هر کسی به تعداد جلسات مشخصی نیاز داشته باشد. وقتی بیمار به پزشک مراجعه می کند، بعد از انجام بررسی های لازم، تعداد جلسات هم تعیین و هزینه ها مشخص می شود.

عامل دیگری که در هزینه تاثیر دارد این است که درمانگر اصلی یک پزشک متخصص، با اطلاعات روز علمی در زمینه درمان های آر تی ام اس است یا یک تکنسین بوده که در مدت کوتاهی دوره دیده است و بار علمی چندانی ندارد و بعد از وصل کردن الکترودهای مغناطیسی، اتاق را ترک می کند؛ بنابراین با توجه به نیروهای درمانی و تخصص آنها، هزینه آر تی ام اس، هزینه بیوفیدبک و هزینه نقشه مغزی متفاوت است.

مراجعه به پزشک
دستگاه RTMs در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد‌‌. این روش می تواند در درمان سردردهای مقاوم هم به کار گرفته شود. اگر شما هم با مشکل سردرد مواجه هستید و قصد دارید به دکتر متخصص و با تجربه ای مراجعه کنید، پیشنهاد ما دکتر رادنوش پشم فروش فوق تخصص اینترونشنال نورو رادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب است. ایشان با استفاده از روش RTMS بیمارانی که با سردردهای مقاوم مواجه هستند را درمان می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاه ها بسته میباشد