شایع ترین علائم بیماری ام اس

شایع ترین علائم بیماری ام اس


بیماری ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس که در لاتین با نام Multiple Sclerosis و با نماد اختصاری MS شناخته می شود، نوعی بیماری التهابی پیش رونده است. این بیماری خود ایمنی به غلاف های پوشاننده سلول های عصبی که میلین ها هستند، حمله می کند و باعث بروز مشکلاتی در مغز و نخاع می شود. بیماری ام اس با علائم مهم و هشدار دهنده ای همراه است. مشاهده این علائم موجب شروع روند درمانی سریع تر خواهند شد. در این مقاله قصد داریم پیرامون شایع ترین علائم بیماری ام اس بررسی داشته باشیم. برای کسب آگاهی بیشتر از این علائم، تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

شایع ترین علائم بیماری ام اس کدام ها هستند؟

علائم بیماری ام اس در طولانی مدت و طی سال های زیادی به طور آهسته در بیمار مشاهده می شوند. اغلب این علائم در تمامی گروه های سنی مشترک هستند و در برخی موارد نسبت به اقتضای سنی تفاوت دارند. در ادامه به بررسی شایع ترین علائم بیماری ام اس خواهیم پرداخت.

  • ضعف و خستگی

ضعف و خستگی را می توان از مهم ترین علائم بیماری ام اس دانست که در بالای ۸۰ درصد بیماران این علامت مشاهده می شود. معمولاً نشانه ضعیف شدن از پاها شروع می شود و بیمار نمی تواند بیش از یک مسافت یا زمان مشخصی پباده روی کند یا سر پا بماند. همچنین هنگامی که اعصاب ستون فقرات درگیر شوند، بیمار خستگی سریع و ناگهانی را احساس می کند.

  • احساس درد

بیماران ام اسی، درد مزمن و رنج آوری را در بین اندام های خود احساس می کنند. این درد مزمن در اندام هایی مانند صورت و پشت و… احساس می شود. گاهی اوقات درد ایجاد شده در اندام ها باعث حرکات غیر قابل کنترل می شود. بالای ۵۰ درصد بیماران ام اس، درد ناشی از این بیماری را احساس می کنند.

شایع ترین علائم بیماری ام اس

شایع ترین علائم بیماری ام اس

  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی

به گرفتگی و سفت شدن عضلات، اسپاسم می گویند. هر بیماری که به سیستم عصبی مغز و نخاع آسیب برساند، موجب سفت شدن و گرفتگی عضلات خواهد شد. بیماری ام اس نیز باعث آسیب رسانی به سیستم عصبی مغز و نخاع می شود.

  • مشکلات حرکتی

گرفتگی و سفت شدن عضلات باعث می شود که در حرکات دادن اندام هایی مثل پاها، بازوها و گردن، بیمار با سختی مواجه می شود. به بیانی دیگر به هنگام حرکت دادن اندام ها، احساس درد می کند. به همین دلیل بیمار برای کاهش درد خود، حرکات خود را به حداقل می رساند و مشکلاتی در حرکت بیمار ایجاد می شود.

  • مشکلات مثانه

در ۸۰ درصد بیماران مبتلا به ام اس، مشکلات مثانه مشاهده می شود. این مشکلات شامل تکرر ادرار و توانایی نداشتن در نگهداشتن ادرار می توانند باشند. همچنین بیمار دائماً احساس می کند نیاز به تخلیه ادرار خود دارد، در حالی که مثانه او خالی است.

  • مشکلات بینایی

التهاب حاصل از بیماری ام اس به سیستم عصبی بینایی فشار وارد می کند. عوارض ناشی از این التهاب منجر به تاری دید، دوبینی، نوریت اپتیک و در برخی مواقع نابینایی می شود. مشکلات بینایی در بیماری ام اس آهسته پیشرفت می کنند و در صورت مشاهده اولین علائم، می توان با مراجعه به چشم پزشک آن ها را درمان کرد.

  • مشکلات گفتاری

همان طور که پیش تر بیان شد، گرفتگی عضلات از شایع ترین علائم بیماری ام اس محسوب می شود. با این علت، مشکل گفتاری نیز برای بیمار ایجاد می شود. به طوری که بیمار نمی تواند کلمات را روان و صاف بیان کند. از دست دادن صدا هنگام صحبت کردن، تکه تکه شدن کلام و دشواری در صحبت کردن از مشکلات گفتاری ناشی از بیماری ام اس هستند.

  • مشکلات شنوایی

شنیدن صداها نیز از فرمان سیستم مرکزی عصبی مغز فرمان می پذیرد و گوش قادر به شنیدن صداها می شود. اختلال در این سیستم عصبی، شنیده شدن هر نوع نویزی را با مشکلاتی مواجه می کند و بیمار در شنیدن برخی از صداها دچار مشکل می شود. البته این علامت شیوع زیادی بین بیماران ام اسی ندارد.

  • مشکلات ذهنی

مشکلات ذهنی از تاثیرات مستقیم بیماری ام اس هستند که این مشکلات شامل اشتباه در حل مسئله، مشکلات حافظه، نداشتن تفکر منطقی و نداشتن نمرکز کافی است. از دیگر معضلات بیماری ام اس بروز افسردگی و اختلالات عاطفی است؛ به طوری که در برخی مواقع با تغییر در خلق و خوی بیمار مواجه می شویم.

  • بی حسی و حالت گزگز

با اطلاع بر این که بیماری ام اس سیستم عصبی مغز و و نخاع را هدف قرار می دهد، ممکن است اختلالاتی در مرکز پیام رسان بدن ایجاد شود. این اختلالات در برخی مواقع موجب بی حسی در بدن می شوند. امکان بروز بی حسی و سوزن سوزن شدن در اندام های مختلف بدن وجود دارد که شایع ترین آن ها صورت، پاها، بازوها و انگشتان دست عنوان شده است.

  • مشکلات بلعیدن

با گرفتگی و اسپاسم عضلات بیماران ام اس، اسپیراسیون عارض می شود و بیمار در بلع دادن دچار مشکلاتی می شود. به وارد شدن مواد خارجی به داخل ریه ها، اسپیراسیون گفته می شود که از عوارض آن می توان به ایجاد عفونت در ریه ها اشاره داشت. در این موارد، عضلات حلق و دهان به دلیل گرفتگی، هماهنگ با یکدیگر عمل نمی کنند.

  • اختلال در تعادل

سبکی سر و سرگیجه های ناشی از بیماری ام اس باعث اختلال در تعادل حرکتی بیمار می شود. به طوری که در زمان راه رفتن و ایستادن، بیمار نمی تواند تعادل خود را به درستی حفظ کند و در برخی مواقع امکان افتادن او وجود دارد.

  • مشکلات جنسی

آسیب به سیستم عصبی، مشکلات جنسی را نیز به دنبال دارد. این مشکلات شامل هر دو گروه جنسی مردان و زنان است. از جمله اختلال در عملکرد جنسی می توان به اختلال در نعوظ مردان، خشکی واژن زنان و همچنین میل نداشتن به ایجاد رابطه جنسی اشاره کرد.

شایع ترین علائم بیماری ام اس

شایع ترین علائم بیماری ام اس

  • مشکلات تنفسی

از جمله علائم نادر بیماری ام اس، بروز مشکلات تنفسی در افراد مبتلا به این بیماری است. این مشکل در اثر گرفتگی و اسپاسم عضلات تنفسی مانند سینه، پهلو و دیافراگم عارض می شود و بیمار نفس نفس می زند. به دلیل نداشتن تنفس کافی و کامل، نمی تواند به درستی صحبت کند و همچنین در زمان راه رفتن، نفس کم می آورد.

 

مراجعه به پزشک
در مطالب بالا در مورد شایع ترین علائم بیماری ام اس بحث و بررسی شد. دکتر رادنوش پشم فروش فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی، از دانشگاه زوریخ سوئیس، دانش و تجربه کافی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های مغزی و نخاعی دارد. شما می توانید در صورت مشاهده علائم بیماری ام اس، برای درمان بیماری به مطب دکتر پشم فروش مراجعه نمایید. همچنین برای گرفتن نوبت ویزیت، با شماره های درج شده در سایت، تماس برقرار نمایید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها

اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت