استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال

استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال


شریان ورتبرال همان سرخرگ مهره ای است که شریان های صورت و گردن را تشکیل می دهند. این شریان ها در دو گروه نخاعی و جمجمه ای دسته بندی می شوند. شریان ورتبرال، به دلایل مختلفی دچار گرفتگی می شود و انسداد شریان ها در مغز می تواند عوارض ناگواری به همراه داشته باشد. یکی از روش هایی که برای رفع انسداد شریان مغزی استفاده می شود، استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال است. در این مقاله قصد داریم پیرامون روش درمانی استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال و همچنین اهداف و چگونگی انجام این روش بررسی داشته باشیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال چیست؟

روش آنژیوپلاستی شریان ورتبرال روشی کم تهاجمی محسوب می شود و با استنت گذاری به درمان بیماری ها پرداخته می شود. در صورتی که روش های درمانی و دیگر روش های درمانی نتایج مطلوبی به دنبال نداشته باشند، از روش آنژیوپلاستی استفاده می کنند. در این روش، از نصب استنت در شریان ورتبرال تنگ و مسدود شده استفاده می شود و مسیر شریان خونی به حالت طبیعی باز می گردد. آنژیوپلاستی و استنت گذاری، در کوتاه ترین زمان و با حداقل عوارض انجام می شود. کاربرد آنژیوپلاستی به تنهایی، روشی تشخیصی است و در صورت همراهی نصب استنت، به روش درمانی تبدیل می شود.

استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال

استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال

چه زمانی از آنژیوپلاستی شریان استفاده می شود؟

هر روش درمانی با توجه به شرایطی که بیمار دارد، مورد تجویز از سوی پزشک قرار می گیرد. پس از ارزیابی وضعیت بیمار و همچنین ارزیابی مزایا و عوارضی که برای بیمار خواهد داشت، از آن روش استفاده می شود. استنت گذاری و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه در مورد زمان استفاده از این روش تخصصی خواهیم پرداخت.
• زمانی که شرایط جسمانی بیمار، اجازه عمل جراحی باز به جراح را ندهد.
• زمانی که شریان ورتبرال در موقعیت دشواری برای انجام عمل جراحی قرار گرفته باشد.
• زمانی که بیمار سابقه انجام جراحی باز روی شریان ورتبرال، داشته باشد.
• زمانی که بیمار سابقه انجام پرتو درمانی در بخش های مغزی یا گردنی داشته باشد.

اهداف استفاده از استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال چیست؟

از روش درمانی استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال برای درمان مشکلات مهمی استفاده می شود. مهم ترین اهدافی که این روش درمانی پیگیری می کند عبارتند از:

به دلایل مختلفی از جمله اختلالات ژنتیکی، فشار خون بالا و تصلب شرایین، بیماری آنوریسم مغزی عارض می شود. در این بیماری، برآمدگی هایی باعث انسداد شریان ورتبرال را به همراه دارد. اصلی ترین پیامد بیماری آنوریسم مغزی، پارگی شریان مورد نظر عنوان شده است. برای درمان یا ترمیم این شریان ها می توان از روش استنت و آنژیوپلاستی استفاده کرد.

  • درمان گرفتگی شریان ورتبرال

برای درمان گرفتگی عروق مغزی و همچنین شریان ورتبرال از روش هایی مانند تجویز دارو استفاده می کنند. بسته به شدت گرفتگی عروق، ممکن است دارو درمانی نتایج قابل قبول و مطلوبی نداشته باشند. از این رو پزشک متخصص برای باز کردن شریان ورتبرال از آنژیوپلاستی و برای جلوگیری از گرفتگی مجدد شریان، از روش استنت گذاری استفاده می کند.

  • درمان سکته مغزی

سکته مغزی اغلب به دلیل تجمع پلاک ها و چربی ها در مسیر جریان خونی و مسدود شدن شریان ها اتفاق می افتد. در صورتی که پس از بروز سکته مغزی، بیمار بتواند حیاتی دوباره به دست آورد، با این وجود، پیامدهایی برای بیمار عارض خواهد شد. برای کاستن و جلوگیری از پیامدها و عوارض ناشی از سکته مغزی از روش استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال استفاده می شود.

اقدامات قبل از انجام استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال

بهتر است قبل از انجام آنژیوپلاستی و استنت گذاری اقدامات لازمی که توسط تیم پزشکی توصیه می شوند، برای بهره گیری از نتایج مطلوب تر، به طور دقیق اجرا شوند. از جمله این اقدامات عبارتند از:
• ارائه تمامی نتایج مربوط به آزمایشات و عکس برداری ها به پزشک مربوطه
• مشورت با پزشک متخصص در مورد مصرف یا قطع برخی از داروهای بیمار
• پرهیز از نوشیدن و خوردن از شب قبل از انجام آنژیوپلاستی
• توقف مصرف سیگار
• مطلع کردن پزشک مربوطه در صورت ابتلا به تب، سرماخوردگی یا هر بیماری دیگر

استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال

استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال

استنت و آنژیوپلاستی شریان های مغزی چگونه انجام می شود؟

آنژیوپلاستی و استنت گذاری توسط متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان انجام می شود. در این روش ابتدا از بی حسی موضعی در قسمت کشاله ران یا مچ دست بیمار استفاده می شود؛ که اغلب کشاله ران محل مورد نظر پزشک متخصص است. سپس در این قسمت برش کوچکی ایجاد می شود تا بتوانند لوله نازکی به نام کاتتر را به سمت شریان ورتبرال هدایت نمایند. پس از رسیدن لوله کتتر به محل مورد نظر، لوله فلزی و مشبکی شکل به نام استنت را روانه شریان می کنند. در ادامه به کمک بالون و باد کردن درون استنت، استنت را به دیواره شریان ورتبرال نصب می کنند. پس از اطمینان یافتن از محکم شدن استنت در محل خود، کاتتر را از مسیر شریانی خارج می سازند. در انتها محل ورود کاتتر را به کمک بخیه می بندند.

مراقبت های بعد از استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال

مراقبت های بعد از استنت گذاری عروق مغزی، کمک شایانی به موثرتر بودن این روش درمانی خواهد داشت. همچنین رعایت این نکات می تواند از بروز عوارض احتمالی بکاهد. از جمله مهم ترین مراقبت های بعد از استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال عبارتند از:
• مصرف دقیق و به هنگام تمامی داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص
• سپری کردن شب در بیمارستان با هدف مراقبت های تیم پرستاری
• نوشیدن مایعات زیاد
• خودداری از بلند کردن اجسام سنگین
• خودداری از مصرف سیگار و مشروبات الکلی

عوارض استفاده از آنژیوپلاستی شریان ورتبرال

از نادرترین و محتمل ترین عوارضی که روش درمانی استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال به دنبال دارد، می توان به موارد زیر اشاره داشت:
آسیب به عروق مغزی
لخته شدن خون
خونریزی محل ورود کاتتر
مشکلات کلیوی
جا به جایی استنت

 

مراجعه به پزشک
در مطالب بالا در مورد استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال صحبت کردیم. از مهم ترین کاربرهای درمانی این روش می توان به باز کردن شریان ورتبرال به وسیله نصب استنت اشاره داشت که از خطراتی مانند سکته مغزی و مرگ ناگهانی جلوگیری می کند. دکتر رادنوش پشم فروش فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی، از دانشگاه زوریخ سوئیس، دانش و تجربه کافی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های مغزی و نخاعی دارد. شما می توانید برای استنت و آنژیوپلاستی شریان ورتبرال به مطب دکتر پشم فروش مراجعه نمایید. همچنین برای گرفتن نوبت ویزیت، با شماره های درج شده در سایت، تماس برقرار نمایید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها

اینستاگرام
آدرس مطب
ویدئوها
اخذ نوبت