ترومبوز سینوس وریدی مغز چیست؟

یک بیماری خطرناک و اورژانس نورولوژی می باشد و به دلایل مختلف ازجمله مصرف خودسرانه قرص های ضدبارداری، عدم مصرف مایعات کافی،عفونت های سر وگردن، برخی سر طا ن ها ،حاملگی ،سقط ، دوران پس از زایمان ،درون وریدهای مغز لخته تشکیل می شود و فرد دچار سردرد ،تشنج ،علایم عصبی فوکال می شود تشخیص و درمان به موقع می تواند از عوارض شدید آن که شامل افزایش فشار مغز، خونریزی مغزی ،سکته مغزی و حتی مرگ، جلوگیری کرد درمان شامل تزریق داروهای از بین برنده لخته خون ، داروهای ضد انعقاد خون و در موارد شدید خارج کردن لخته مغزی از طریق انژیو گرافی (خارج کردن لخته از طریق ساکشن یا به کمک استنت )می باشد. ترومبوز سینوس وریدی مغز یا CVST زمانی ایجاد میشود که یک لخته خون در سینوس های وریدی مغز تشکیل میشود. این لخته خون مانع تخلیه خون از مغز شده و نتیجتا موجب خونریزی شود.

این اتفاق در تمامی سنین (بزرگسالان، کودکان، ) ممکن است اتفاق بیفتد. سکته مغزی میتواند به مغز و سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند. سکته مغزی رویدادی جدی است و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

به این وضعیت ترومبوز سینوس  مغزی نیز میگویند.

CVST نوعی از سکته مغزی میباشد.  هر ساله ۵ نفر از ۱ میلیون نفر به این بیماری مبتلا میشوند.

علائم ترومبوز وریدی مغزی چیست؟

علائم ترومبوز سینوسی وریدی مغزی بسته به محل ترومبوز ممکن است متفاوت باشد.

• ادم پاپی
  • تاری دید
  • از بین رفتن هوشیاری
  • اختلال حسی حرکتی (از دست دادن کنترل در حرکت بخشی از بدن)
  • دوبینی
  • اختلال رفتاری و اختلال تکلم
  • تشنج (تشنج فوکال و تشنج ژنرالیزه)
  • کما

شایع‌ترین علل ابتلا به ترومبوز سینوس های وریدی

مصرف OCP و حاملگی، عفونت، ایدیوپاتیک، سوء مصرف داروها یا اعتیاد، بیماری‌های خونی، تروما، سابقه قبلی سکته یا ترومبوزسینوس مغزی و بیماری‌هایی چون دیابت قندی وفشار خون بالا است.

عوامل خطر بروز ترومبوز سینوس وریدی مغزی چیست ؟

این خطرات در کودکان و بزرگسالان متفاوت است.

این خطرات در کودکان و نوزادان به شرح زیر است:

• کم خونی سلولی
  • کم خونی همولیتیک مزمن
  • بتا تالاسمی ماژور
  • بیماری قلبی (مادرزادی یا اکتسابی)
  • کمبود آهن
  • عفونت های خاص
  • کم آبی
  • آسیب سر
  • برای نوزادان، مادرانی که دارای عفونت های خاص یا سابقه ناباروری باشد.

خطرات در بزرگسالان به شرح زیر است:

• بارداری و چند هفته اول بعد از زایمان
  • مشکلات لخته شدن خون
  • سرطان
  • بیماری های عروقی کلاژن مانند لوپوس و …
  • فشار خون پایین در مغز (افت فشار خون در جمجمه)
  • بیماری التهابی روده مانند کرون یا کولیت اولسراتیو

ترومبوز سینوس وریدی مغزی را چگونه میتوان تشخیص داد؟

پزشک بیمار را معاینه میکند تشخیص نهایی بر اساس معاینه و نتایج تصویر برداری گذاشته می شود   برای تشخیص ترومبوز سینوسی وریدی میتوان از آزمایشات زیر استفاده کرد:

• ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • ونوگرافی
  • آنژیوگرافی
  • سونوگرافی
  • آزمایش خون

ترومبوز سینوس وریدی مغزی چگونه درمان می شود؟

• مصرف مایعات
  • مصرف آنتی بیوتیک در صورت بروز عفونت
  • استفاده از داروهای ضد انعقاد خون برای کنترل تشنج و جلوگیری از لخته شدن خون
  • نظارت و کنترل فشار داخل سر
  • عمل جراحی
  • در موارد مقاوم به داروهای ضد انعقاد می توان توسط فوق تخصص نورو اینترونشن از طریق انجام انزیوگرافی مغز به کمک کاتتر های خاص یا استنت های خاص لخته ایجاد شده در سینوس های مغزی را خارج کرد

عوارض ترومبوز سینوس وریدی مغزی

عوارض ترومبوز سینوس وریدی مغزی چیست؟

عوارض ترومبوز سینوس وریدی مغز در صورت اینکه فرد درمان مناسب نگیرد یا دیر به دکتر مراجعه کند شامل موارد زیر است:

• اختلال در گفتار
  • مشکل در حرکت قسمت ها بدن
  • اختلال در بینایی
  • افزایش فشار مایع در داخل جمجمه
  • آسیب مغزی
  • مرگ
  1.

زندگی با ترومبوز سینوسی وریدی مغزی

اقدامات لازم برای بهبود و سالم ماندن پس از CVST ابتدا به این بستگی دارد که چه تاثیری بر مغز شما گذاشته است. اما در هر صورت رژیم غذایی سالم و ورزش کردن را نباید فراموش کنید.

اگر در گفتار و برخی از حرکات دچار اختلال شده اید، میتوانید از جلسات گفتار درمانی و فیزیوتراپی بهره ببرید. اگر عوارضی مانند سردرد یا تغییر در دید داشتید این کار توسط متخصصان قابل درمان است.

در صورت ابتلا به این نوع سکته مغزی باید از مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی خودداری کنید. (باعث افزایش لخته شدن خون میشود.)

جمع بندی

ترومبوز سینوس وریدی مغز CVST زمانی رخ میدهد که در سینوس های وریدی لخته خون ایجاد شود.

در صورت داشتن ترومبوز سینوس وریدی مغزی در صورت داشتن علائمی مانند سردرد، تاری دید، غش، از دست دادن کنترل بخشی از بدن و تشنج سریعا باید به نزدیکترین محل برای رسیدگی به وضع عمومی شما مراجعه کنید.

محمد
26 خرداد 00

دکتر رادنوش پشم فروش
    27 تیر 00